Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 3057 ggr
ylvaskördeman
2015-12-10 10:54

lekar medeltid

Hej.

Håller på och planerar en fest med medeltidstema och letar desperat efter en bok som tar upp medeltida lekar. De sålde en förut på medeltidsmuseet men de kunde inte komma ihåg titeln på boken. Någon som har tips?

Annons:
[Bermudas]
2015-12-10 11:19
#1

Blev själv nyfiken och kollade runt för att se om jag kunde hitta någon sån bok på antikvariat. Jag hittade en bok om vikingarnas lekar…det är ju inte den du söker, men den kanske kan vara användbar? http://www.bokborsen.se/Wahlqvist-Bertil-1937-/Vikingarnas-Vilda-Lekar-En-Tid-För-Idrott/2729796/1571998 Sen finns det en underbar tavla av Bruegel (1500 talet) om barns lekar, känner du till den? Min morfar kände igen lekar från sin barndom på den (han var född på slutet av artonhundratalet)

ylvaskördeman
2015-12-10 22:46
#2

Tack snälla för svar. Jo, tavlan känner jag till. Tänkte inte på att den kan användas som inspirationskälla! Men leken där ett barn springer över andra barns ben medan de försöker fälla vederbörande är kanske inte så lyckat… 😃Ska kolla länken på en gång. Tack återigen!

[Bermudas]
2015-12-10 23:27
#3

Haha nä man får väl inte skada gästerna. Synd att boken var så bortglömd…den hade jag gärna velat ha också. Hoppas kanske vikingaboken kan vara nåt… Lycka till!

ylvaskördeman
2015-12-11 12:00
#4

Haha! Har beställt boken. Kan recensera sen i forumet här :)

[Bermudas]
2015-12-11 13:22
#5

Vad kul att du beställt den! Jag ser fram mot recension. Kanske jag själv vill ha den…tror det finns mer ex i omlopp. Lekar från vikingatiden kan ju vara lika de som man lekte på medeltiden. Lekar precis som bellmanshistorier och visor brukar ju hänga kvar via barnen rätt intakta många gånger. Kanske att Disney TV och sånt tar över mer idag…men förr var det mer intakt.

Upp till toppen
Annons: