Annons:
Etiketthantverk
Läst 4974 ggr
Cochon
2014-11-30 17:45

Brickbandsvävning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej, någon här som sysslar med brickbandsvävning? Jag har bara gjort en rem till mitt trombonfodral, men är nyfiken på att göra mer. ^^ 

Ni som väver, vilker garn använder ni? Känner att det garnet jag använder för att knyta är lite för tjockt att väva med. Och någon som har lite bra länkar? 

//:Nanna

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
eldrött_yrväder
2014-12-01 10:57
#1

Jag använder mig av Kampes garn. Har testat Möbelåttan som många rekommenderar, men jag tycker att den är för trasslig. 
Har du facebook så finns där ett par rätt bra grupper. 
Nordisk: https://www.facebook.com/groups/baandvev/
Svensk: https://www.facebook.com/groups/629176033812209/

I övrigt tycker jag att det är svårt att hitta riktigt bra bloggar/hemsidor om detta.

Cochon
2014-12-01 11:04
#2

#1 Tack så jätte mycket! Har skickat att jag vill gå med i båda grupperna! ^^

Vilken sort av Kampes garn använder du? =) och vilken sort av möbelåttans brukar andra använda?

Jag måste hålla med, det är riktigt svårt att hitta något bra ställe att läsa om brickband. Känns lite som att just brickbanden ska hållas lite hemlig, synd tycker jag. Men skam den som ger sig, det är bara att prova sig fram! 😉

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

PogoPedagog
2014-12-01 13:03
#3

Jag tror det beror på att det är så himla svårt att förklara hur man gör i text, man måste nästan ha någon som visar. Kolla in spångmurs hemsida, du får söka dig dit. 

Jag använder allehanda garn, tunna helst, så snarare tråd än garn.

Cochon
2014-12-01 16:10
#4

#3 Aha, ja, det kanske är därför. har jag inte tänkt på. Men ska kolla in hennes sida. :) tack så mycket. =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Miliimli
2014-12-25 11:18
#5

Jag rekommenderar alltid boken Omenaisia ja revonneniä, eller Applesies and Fox Noses, skriven på finska och engelska. Många mönster i olika svårighetsgrader och lättförståeliga instruktioner. Väl värd sitt pris :)

Lisabet
2015-01-17 15:07
#6

När jag lärde mig brickbandsvävning för ganska många år sen så gick jag till biblioteket och lånade alla böckerna de hade i ämnet.

Det var stor skillnad i hur de förklarade. En del blev jag bara förvirrad av, men någon passade mig.

Jag använde många olika slags garn, från silke och sytråd (det blev smala tunna band) till betydligt grövre, mest bomull men även lingarn och ull.

Nu har jag inte vävt på flera år, jag har blivit förvirrad och vrider bara fel tycker jag. Dessutom använder jag inte banden heller.

Annons:
Upp till toppen
Annons: