Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 4835 ggr
Miliimli
2014-07-23 13:28

Alternativ stomme till vikingatält

Halloj!

Sitter och spånar på tältstommar här, och började fundera på dessa klassiska vikingatält som finns på varenda marknad, så även i vår förening. På båtar är de ju ytterst praktiska, men inte så mycket på land. Stora och otympliga paket som är svåra att frakta…

Så, hur vore det att bygga ett tält med stomme av rundstavar? Spjutskaft alltså.

Lättare att bära med sig, lätt att sätta upp… I mitt tycke i alla fall… 

Åsikter och funderingar?

Annons:
Ecologisk
2014-07-28 13:53
#1

En spontan tanke från mig är väl om rundstavarna skulle hålla. Tältduken väger ju en del och dessutom ska tältet väl tåla lite vind och att folk drar i tältduken.

LinaN
2014-07-28 19:07
#2

skulle snarare sikta på ett saxiskt ryttartält. då har man bara 3-4 pinnar att hålla reda på + tältduk.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Miliimli
2014-07-29 11:42
#3

Måste kolla upp ryttartälten! Funkar gör det, vi är två i vår förening som har tält uppbygda med rundstavar (eller egentligen unga barkade träd). Hur det kom sig att det blev så ftån början vet jag inte då det var före min tid, men faktum är att det går mycket snabbare och smidigare att sätta upp än den traditionella stommen, och än har de inte rasat på oss i alla fall ;) Nu ska stommen dock förnyas så tänkte kolla om folk tycket det är Riktigt fel att göra så eller om det kan tänkas att någon viking nån gång satt upp sitt tält på det här sättet :)

LinaN
2014-07-29 11:54
#4

#3 att veta om man satt upp tältet si eller så är ju svårt, finns inte så mycket källor. vi har lite vbilder från runstenar, fynd i osebergsskeppet och diverse annat smått så sett. Men om man säg vart till havs, stommen till tältet går sönder och där sitter man med sin tältduk över sig.

jag tror att så snart  man kom i land så såg man till att ersätta den trasiga stommen med något som funkar, och inte tror jag att de ställde sig och hyvlade plank det första de gjorde ^^ utan då vart det just ungträd som fick sätta livet till.

Men sen skillnaden mellan ungträd och rundstavar är att ugnträden är växta på samma håll, och har en god hållfasthet i grunden, medan många rundstäver är limmade tillsammans och sedan utsvarvade = förjäkla kass hållbarhet till annat än spjutskaft.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Miliimli
2014-07-29 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Haha. Känner mig lite dum. Jodå, vårt stortält är den saxiska typen.

Men två av våra små tält sätts alltså upp som på bilden, pinnarna binds ihop för att bilda klykan, sen träs tältet upp på mittpinnen och lyfts enkelt med klykorna. Råddigt förklarat men går på två sekunder :p Står stadigt redan som det är och förankras sedan med linor. Har stått i alla väder utan att komma ner hittills.

Miliimli
2014-07-29 12:19
#6

#4 Jo det är ju klart förstås! Någon gång ska nog en "riktig" stomme fixas, men just nu är det för ont om tid så vi fortsätter nog med våra pinnar tills säsongen tar slut i alla fall.

Annons:
LinaN
2014-07-29 15:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

vårt saxiska har 3 stolp, två som står rakt upp och en överliggare.

man stabiliserar hela tältet genom tt spänna duken jämnt runtom nere vid marken. Har stått kvar även när det vart orkanvindarna nere på fote när andra tält höll på att flyga till havs. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Miliimli
2014-07-29 20:54
#8

Precis samma modell som vårt stortält, fast det har tre stolpar som går ner och en ovanpå :)

Upp till toppen
Annons: