Köp & Sälj

KÖPES särk/underklänning

2014-06-07 15:22 #0 av: imoon

Jag är lat och ointresserad av att sy (i alla fall sådant som enligt mig är tråkigt = det som ändå inte skall synas). Således önskar jag köpa en särk/underklänning. Jag klär mig i 1400-tal och romantiserande, har absolut inga krav på att det skall vara helt historiskt korrekt (nåja, någorlunda, neonfärger och polyester göra sig icke besvär exempelvis) eller handsytt (inte ens synliga sömmar behöver vara handsytt).

Det jag önskar är att särken stämmer in på detta

• Sydd i linne, alt. bomull i linnestruktur
  • Blekt eller ofärgad, eventuellt färgat om det är en ljus färg.
  • En storlek som passar en 168cm lång, smal människa. I moderna kläder har jag small/34-36 på överkroppen och medium/38-40 över höfterna. Hellre för stor än för liten, sy in kan jag göra.
  • Schysst pris! Jag är student (/nyexaminerad...) men har stor respekt för det hantverk som kläder är. Kan betala några hundralappar, men inte mer än högst 600:-.

Någon som har något att erbjuda eller tips på var jag kan finna detta? Glad

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Anmäl
2014-06-07 20:06 #1 av: Theiresias

Bara materialet skulle gå på 300 kr, om man inte fyndar på loppis eller liknande, men sådana fynd kan låta vänta på sig.

300 kr för arbetskostnaden (- frakt?) känns inte särskilt värt, även om man maskinsyr allt så blir det ett par timmars jobb med mätning, klippning och sömnad. 

Om jag var du skulle jag försöka få tag i något begagnat i stället, det finns sälj-grupper för sådant på exempelvis Facebook.

Anmäl
2014-06-07 21:42 #2 av: imoon

Något annat än begagnat har jag inte tänkt mig.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Anmäl
2014-06-08 01:45 #3 av: Charlie Brown

Vad kallas en sådan där symaskin som har massor av rullar på sig? En slags symaskin men inte som vanliga sy-maskiner. Undrar för syrran har en och jag vill veta vad den heter och är till för! Någon som förstår vad jag menar? (Jag vill inte fråga syrran för jag vill veta innan - en liten grej vi har :) )

Anmäl
2014-06-08 09:15 #4 av: fartblind

#3 menar du en overlock maskin?

Anmäl
2014-06-08 12:53 #5 av: PogoPedagog

Det finns flera bra facebook-grupper där man kan göra riktiga fynd. sök på medeltid.

Anmäl
2014-06-08 15:32 #6 av: eldrött_yrväder

Kan du skicka ett mail till mig på ylva.yrvader@gmail.com så kan jag skicka bilder där till dig. Den är begagnad och även om 600kr är lite så kan jag tänka mig att sälja den för det eftersom jag behöver pengarna. 

Anmäl