Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1277 ggr
MoaL
5/30/14, 2:08 AM

Läder till skor

Det här har egentligen strängt taget inte med medeltid att göra då det inte är i medeltidasyfte jag ställer frågan, men det är här jag tror att jag kan få bäst svar. 👍

Jag skulle vilja göra någon typ av skor i läder som fungerar att gå utomhus med. Mina fötter mår inte alls bra av vanliga skor med tjocka sulor, och jag har tittat på så kallade barfotaskor och gillar själva idén. Dock har jag problem med att hitta sådana skor i någon fysisk affär, och jag ogillar också utseendet på många av dem. 😛

Så jag började tänka på hur man gick klädd förr; helt enkelt med läder runt fossingarna. 

Frågorna jag har då är om ni vet var man kan hitta lämpligt läder? Utan att det har använts skadliga ämnen vid tillverkningen såklart. Och vad för typ av läder krävs för att tåla daglig utomhusanvändning?

Om ni även har några mönster för hur man tillverkar enkla läderskor så skulle jag bli väldigt tacksam! 🤗

Tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Aegishialmur
5/30/14, 9:30 AM
#1

Använd vegetabiliskt garvat läder från t.ex. Tärnsjö Garveri och se till att vara noggrann med att välja bra bitar. Har du fina läderbitar som du rengör och smörjer så håller de tätt för vatten och vind, det är bara sömmarna mellan som behöver tätas ibland. Ett tips är dessutom att du lägger en tunn gummisula utanpå lädersulan, det hlälper med greppet mot marken samt att sulan håller mycket längre. Lädersulor är inte lämpade för att användas i vardagsmiljö idag då vi har många underlag som sliter starkt på dem.

Upp till toppen
Annons: