Annons:
Etikettallmänt
Läst 1700 ggr
[[Månen@]]
5/29/14, 3:05 PM

Läder kunniga titta hit, behöver råd:)

Tar inte förgivet men nästan att ni kan det mesta om läder? :) Jo det är så här att jag har ett lädersnöre hemma som är torrt, stelt och frasigt. Jag har köpt det så men visste inte att det skulle vara så och undrar om jag kan göra det mjukt och lent? Vill färga det också. Och jag är nästan 110% säker på att det inte är vegetabiliskt garvat (heter det så?)

Annons:
Emma-Andersson
5/29/14, 9:17 PM
#1

Nu får ni andra rätt mig om jag har fel men det jag brukar göra med min lädertömmar när de är stela och torra är att lägga dem i läderolja eller någon matolja några timmar och sen torka av överflödig olja, då brukar de bli mjuka och fina igen.

Om lädret är smutsigt gör jag rent med lädertvål, har även använt såpa när lädertvålen tagit slut. Efteråt oljar eller fettar jag in lädret igen så håller det sig mjukt.

[[Månen@]]
5/29/14, 11:12 PM
#2

Okej:) ska testa med en liten bit få se:). Jag använder mina snören i smycken så kan inte göra något med dom efter att de är i ett smycke men känns skönare mot huden om lädret är mjukt :)

ptb
5/30/14, 7:54 AM
#3

säger nästan som emma sa. fast med lädertvål samt sen finns det ju olika läder / infettnings produkter. jag har en gammal burk här hemma som var till sadlar eg. så säljs nog inte längre för den räckt så länge. men det är ungefär samma tips huvudsaken är att se till att materialet är totalt täckt och att man verkligen har nästan överflöd då det ska kunna suga åt sig av det. sen får man givet torka av överflöd ordäntligt

Hoppas det hjälpte =)

Aegishialmur
5/30/14, 9:22 AM
#4

Det är bra råd för skötsel som redan skrivits. Jag skulle dock inte rekommendera att du färgar lädret om det inte är obehandlat (vilket det inte är så vida man inte köper direkt från Garveri). Är lädret behandlat så måste du använda alkohol eller nåt liknande för att tvätta ytan så att den kan suga in ny färg. Det gör dock att lädret blir ännu torrare, och resultatet kan bli ojämnt dessutom. Den vackraste färgen på använda lädersaker är and den mörka färg det får av användningen :)

[[Månen@]]
5/30/14, 11:34 AM
#5

Okej tack för tipsen :)

[[Månen@]]
5/30/14, 12:03 PM
#6

Har testat matoljan på en överbliven snutt och .. hur länge kommer den att vara kladdig? Har torkat av men hur ska den torka?

Annons:
LinaN
6/5/14, 9:03 PM
#7

6 häng upp det så det får lufttorka i nått dygn, torka sedan av överblivit fett med en trasa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[[Månen@]]
6/8/14, 4:46 PM
#8

Lädret blev mycket mörkare och har inte torkat än:) dåligt läder??

LinaN
6/8/14, 9:42 PM
#9

läder mörknar alltid vid smörjning, att det inte torkat är för att det är mättat med största sannolikheten. :) Torka av med trasa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: