Annons:
Etikettallmänt
Läst 1739 ggr
petterssonP
2014-05-21 14:48

gammal stengrund från förr i tiden?

Hej, vet inte om jag la in denna tråden på rätt ställe, men rätta mig om jag har fel! Jag har länga undrat under flera år, vad det är för stengrund det finns i skogen, skogen är mycket tät och finns stengrunder nära varandra. Tycker det ser ut som små grunder till hus eller liknande, varje sten är ca 30-50cm hög, tycker det är väldigt fachinerande faktiskt :) undrar, kan man hitta något från förr i tiden om man kollar runt eller måste man gräva där och ha sig? För jag är mest bara nyfiken på om det kanske ligger något under stenarna eller vad det är för något samt hur gammalt det är :) har funnits där sen jag var liten. Fullt med mossa och gräs som växer över varje sten.. hoppas någon förstod något vad jag skrev haha :) funderar på att knalla dit och ta några bilder och lägga in här :)

Annons:
VildaVittra
2014-05-21 14:57
#1

Du får inte röra fornlämningar utan tillstånd.

Är du nyfiken på att lära dig mer, så gå in och leta rätt på husgrunderna i fornsök. http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

petterssonP
2014-05-21 15:08
#2

Inte ens säkert det är så gammalt, undrade mest vad det är för något, om det är husgrund eller bara stenar osv.. tänker inte flytta något utan bara kolla runt. Då det är i skogen bakom huset och ingen som äger skogen eller något så får man kolla och röra det men inte lyfta och flytta runt , med röra menar jag ta på det osv , svårt att förklara ..

petterssonP
2014-05-21 15:16
#3

Kikade nyss på länken, vad mkt det fanns här ute… kanske ska gå och kolla hur det ser ut bara :) tycker sånt är spännande!

VildaVittra
2014-05-21 15:30
#4

#3 Och då är bara en bråkdel med. Som exempel har jag runt en tio husgrunder på min tomt varav den enda som finns med på kartan är ifrån bronsåldern. 

Du får väl läsa arkeologi, svårt att få jobb, men väldigt kul.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: