Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2130 ggr
Ixectrona
2014-05-10 16:56

Tyg till det här?

Jag har köpt en klänning av det här stuket, och skulle vilja ha en sådan här huvudbonad, men var får man en sådan ifrån? (Helst vill jag inte göra den själv.)

http://armstreet.com/catalogue/full/medieval-fantasy-wool-dress-red-sleeves-2.jpg
http://armstreet.com/catalogue/full/medieval-fantasy-wool-dress-red-sleeves-1.jpg

Jag menar det vita tyget alltså.

Annons:
PogoPedagog
2014-05-10 21:02
#1

Jag har aldrig sett en sådan o då har jag ändå hängt runt på medeltiden ett bra tag.

Ixectrona
2014-05-11 13:08
#2

Nu är det så att jag ville veta av de som VET var man kan hitta det, inte de som INTE vet det.

Potatisen
2014-05-11 14:16
#3

#2 jag tror att det PogoPedagog menade är att hen har varit intresserad av medeltiden ett tag och aldrig sett något liknande. Alltså är det troligtvis svårt att få tag på. Men kan du inte beställa från sodan du hittade bilden på?

LinaN
2014-05-11 19:17
#4

Det där är en sammetsrulle och en slöja. Inte mer avancerat än så. TRoligtvis är slöjan rektangulär och även dekorerad med ett band som matchar rullen.

Sophias ataljé (*spottar*) har ett mönsterark med huvudbonader där denna sorts huvudbonad förekommer men jag vete tusan hur korrekt det är att ha en rulle på huvudet…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Theiresias
2014-05-12 14:56
#5

Sådana, åtminstone rullen, ser jag ganska ofta på marknader. Ofta sydda i något som liknar plysch. Rullen ser ut att ligga på en vanlig slöja.

Kanske kan den där rullen vara en klumpig och felaktig tolkning av oppombindning? Där delar man sitt eget Hår, snurrar ett band om de två delarna och fäster sedan håret i en ring runt huvudet. Den typen av uppsättning användes i folkdräktssammanhang, men jag kan tänka mig att den är betydligt äldre än så.

Här är en länk.

javascript:nicTemp();

www.bakomfoten.blogg.se

Theiresias
2014-05-12 15:00
#6

Såg nu att det var slöjan du menade.

Här ser du hur man gör en slöja, långt ned på sidan.

javascript:nicTemp();

www.bakomfoten.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: