Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2912 ggr
Fjeld
2014-05-10 12:24

Blanda modeperioder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa! Jag är helt ny när det gäller medeltidskläder, och skulle behöva lite expertis. Eftersom jag ska till medeltidsveckan i Visby i sommar hade jag tänkt försöka mig på att sy en medeltida klädsel att ha då. Jag hade tänkt mig en klänning och en huvudbonad. Dock har jag en liten fundering; att blanda olika tidsperioder på klänning och huvudbonad, sticker det oerhört i ögonen på er? Jag hade tänkt mig en enkel coif(bifogar bild på vad jag tänkt mig), eftersom jag inte vill kasta mig på något allt för avancerat, vad för slags snitt på klänning passar till det? Även klänningen kommer givetvis också vara enkel. (Sista bilden föreställer visserligen en Simsfigur, men det är en liknande modell jag tänkt mig)

Annons:
Fjeld
2014-05-10 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hoppsan, båda bilder kom inte med, här är den andra

eldrött_yrväder
2014-05-11 17:07
#2

Coifen är ett barn- och mansplagg, men den andra bilden (dockan) ser bättre ut!

Medeltidsveckan siktar på att vara 1300-tal, men alla ryms! För mig innebär det att alla som ser vikinga-/medeltida ut och inte kör pirat eller liknande är på helt rätt ställe! :D

LinaN
2014-05-11 19:20
#3

Sikta på en huvudbonad av modell #2 den är bättre som kvinnoplagg. Precis som yrvädret säger så är coifen ett barn/mansplagg. Det närmaste man kommer coif för kvinna skulle väl vara birgittahättan? men ärligt talat så är medeltiden inte min tidsperiod utan jag håler mig helst till vikingatiden ;) Där har jag bättre koll :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eldrött_yrväder
2014-06-08 15:34
#4

Birgittahättan är motsvarigheten, precis. Den är väl aktuell under ca 1300-talet har jag för mig, men är ändå mer korrekt än coifen.

Upp till toppen
Annons: