Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4894 ggr
zatanica
4/1/14, 12:02 AM

Sy hängselklänning

Börjar bli hög tid att sy klart min vikingadräkt, det som saknas är en hängselklänning. Har forskat runt lite och tänkte höra om det från historiska världar är bra att använda sig av? Tar även gärna tips på andra sidor med mönster. Försökte mig på att få till ett mönster i kväll men gick inte så bra, blev alldeles för stort. Så tips tack, på hur man gör ett bra mönster och vad man ska tänka på.

Annons:
Jinaum
4/2/14, 6:26 PM
#1

http://www.dragonlore.net/costuming/apron_dress_3gore.php jag nyttjar detta. Fick det av någon här när jag sydde min första.

Gillar det för att det är lite spill osså tycker jag det sitter snyggt :)

zatanica
4/2/14, 7:58 PM
#2

Tack, har kikat på den, men begriper mig inte riktigt på hur man ska göra.

zatanica
4/3/14, 12:20 AM
#3

Nu har jag kommit en bit på vägen, har som sagt gjort endel efterforskning, har fastnat för denna http://vikingsnitt.blogg.no/1330194773_ny_selekjole_og_serk.html

Tjejen som gjort den är inspirerad av hedebyfyndet och bilder och figurer från den tiden. Blev så glad när jag hittade denna sida för jag har setat i samma funderingar efter att just ha tittat på bilder och figurer från tiden samt hedebyfyndet.

Nu till ett problem igen så klart 🙂Är ganska nöjd med mönstret jag har lyckats göra förutom att jag inte lyckats få till vidden, detta skulle jag kunna lösa genom att göra en kil i varje sida. Vad skulle ni tro om det?

Man vill ju vara så Historiskt korrekt som möjligt, vilket ju är svårt i detta fall då det ju faktist inte finns så mycket belägg för hur dessakläder faktist såg ut, det mesta är ju ändå trotts allt kvalificerade gissningar.

När man tittar på andra mönster som finns ute på nätet så kan det ju ibland vara väldigt många delar och kilar, som i mönstret jag fick länkat här uppe.

Så rent spontant så känns det ju inte så fel om jag skulle sätta kilar till mitt mönster.

Min hängselklänning just nu (mönstret) består av tre delar, framdel och två sidostycken kan man väll kalla dem som ska gå ihop i en söm i ryggen. Kilarna skulle alltså sättas en i varje sida som fästs i framstycket och framdelen av sido/bakstycket eller hur man ska förklara, hoppas ni förstår 🙂De kommer i så fall även att börja vid midjan på ett ungefär.

Oj nu blev det visst långt 😃Tacksam för synpunkter av alla de slag.

LinaN
4/3/14, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 det är samma mönster som det som länkats till tidigare ^^ Enda skillnaden är att det inte är kilar på tjejens gula klänning.

utan det är utställda viddade bitar.

Själv använder jag samma princip men lägger in kilar som i första länken.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zatanica
4/3/14, 3:01 PM
#5

Tack LinaN🙂 Nu fick du min halvmosiga hjärna att kvickna till och hänga med i det första mönstret som länkades. (Som jag även sett förut men inte riktigt fattat mig på)

Nu ska jag nog få till mitt mönster och sedan en färdig klänning.

LinaN
4/3/14, 4:26 PM
#6

#5 glad for being of service ;)

Mönstret i sig är inte svårt, det är själva vinklingarna på klänningens diagonaler som är. Om man gör exakt efter det mönstret som är i #1 så blir det väldigt tältigt, men om man gör lite mer långsmala kilar så får man ett bättre fall som i min klänning.

Och sen beroende på hur mycket kärlek man har (som en kompis till mig sa ^^ medans jag menar att det är fett ^^) så kan man ha med eller utan kilarna. Och tjejen i gult är ju definitivt tunnare än vad jag är ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
zatanica
4/3/14, 5:11 PM
#7

Har fått ihopp ett mönster nu som jag tror jag är nöjd med nu. Ska prova ikväll igen. Har gjort det på gamla gardiner som skulle kastas 🙂 så man kan nåla ihop och testa på sig själv. Mönsterpapper är inte riktigt min grej.

Sean är det bara att hålla tummarna när man sätter saxen i tyget 😛

Får visa lite sedan under arbetetsgång om jag kommer ihåg att dokumentera.

LinaN
4/3/14, 5:14 PM
#8

#7 toppen o göra en toille av gamla gardiner :) Då vet man innan man klipper fintyget! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zatanica
4/3/14, 11:22 PM
#9

Nu är det urklippt och ihopnålat. i morgon får vi se om det blir av att börja sy.

Tänkte sy förhand, hur gör ni som syr förhand, vad för stygn och så använder ni? 

Har kikat in på den här http://medeltiden.ifokus.se/articles/4d7150e0b9cb46222d062535-handsomnad

Just nu känns det som att man syr så som känns bra och ser bra ut.

Upp till toppen
Annons: