Annons:
Etikettinspiration
Läst 3294 ggr
Adalissa
2013-11-18 12:18

Presenter/gåvor?

Hejsan.

Jag behöver snabbt hjälp med en grej till min fantasyroman.

Vad för gåvor skulle uppskattas att ge varandra under medeltiden? (fantasy)

Vad ville man ha och vad var rimligt att ge?

Vill ju inte att alla skall ge varandra en dolk precis :-)

OBS! Inga magiska saker.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Annons:
dragonstar
2013-11-18 15:45
#1

Beror väll på kön men jag kan tänka mig Broderade band, Förvaringspåsar, synålar, beror ju helt på vad man har för status. Rikare gav kanske smycken boskap eller likande.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

orphidea
2013-11-21 15:35
#2

Textilier av exklusiva material, fint kläde eller varför inte siden? I någon dyr och märkvärdig färg som svart, klarrött eller mörkblått :)

Hallonsaft
2013-12-03 21:21
#3

Visserligen sa du att du inte ville att alla skulle ge varandra en dolk, men jag har för mig att det enligt gammalt skrock betyder otur att ge bort en kniv. Vet dock inte hur gammalt skrock det handlar om. Har för mig att det handlar om att man skär av vänskapsbanden eller något liknande och om man ger bort en kniv, så ska mottagaren betala typ en krona eller liknande för den, så att man har köpt den och inte fått den, för att därmed motverka oturen.

I övrigt när du talar om presenter, så precis som folk sagt, smycken, hårnålar, eller kanske en snidad ask. Är det smycken behöver det ju inte vara i ädelmetaller heller. Kanske även ljus eller något enklare klädesplagg som mössor, vantar, en tunika osv.

Upp till toppen
Annons: