Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2662 ggr
dragonstar
11/14/13, 8:11 PM

Hjälp med ideer.

Det lutar mot att de till sommaren blir medeltidsveckan (2014)

Jag min mamma och syster har lite lika storlekar och kan ofta byta en del av överklänningarna.

Jag känner dock att det är dags för en ny klänning till mig. Har bar sytt en klänning själv innan och tänker nu sy en underklänning i linne som jag tror blir naturvit.

Och en överklänning eventuellt i ull så att den kan bli riktigt snäv. Den sak då var a2 färgad vänster sida tex Grön och Höger gul Med knappar fram eller bak, längd vet jag ej ennu.

Några som har något likande som kanske har förslag på vad jag sak och inte ska göra? Jag är väldigt ljus i hyn och har rottblont långt Hår och blåå ögon så blågrått är en färg som passar bra på mig.

Har som sagt inte bestämt färger ennu men vet att det finns en del grönt ylle i gömmorna.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
orphidea
11/15/13, 4:16 PM
#1

Jag skulle ha knäppning fram, dels för att det är mer tidsenligt och dels är det enklare för dig att själv kunna bestämma när och om du vill knäppa upp eller ta av och på dig kläderna.
Angående färg tycker jag du gör som du vill, det viktigaste är ju att du själv trivs i färgen/färgerna :)

MagganM
11/25/13, 11:42 AM
#2

Knappar fram säger jag direkt.
Och har du nån idé vad gäller ärmarna?

dragonstar
11/25/13, 1:57 PM
#3

Har tänkte mig en långärmad underklänning sen ville jag ha en långärmad ullkläning för att sätta knappar längs ärmarna. men funderar på att göra en kortärmad för att minska värmen. Vet inte riktigt hur jag sak göra om det blir supervarmt. Vill ju kunna ha klänningen trotts värme.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Trollhund
11/27/13, 6:01 PM
#4

Har du knappar på ärmarna så är det ju bara att knäppa upp dem och rulla upp om det är varmt :)

http://cottesimple.com/ är en skitbra hemsida för det du efterfrågar :) Kika där!
Grönt och gult är en fin kombination! Knäppning fram är medeltida, knäppning i ryggen är det inte, och jobbigt att alltid behöva hjälp att komma i och ur tänker jag :)

PogoPedagog
11/27/13, 7:26 PM
#5

Du kan även göra en kortärmad men ha hellånga lösärmar i. Dessa fäster du t.ex i axelsömmen med ett snöre. Man kan ha samma tyg som i den övriga klänningen eller ett avvikande för att de intrycket av att du har en mellanklänning i ylle med.

Trollhund
11/28/13, 9:26 AM
#6

#5 Skitbra tips! Vill bara utveckla med att under 1300-talets senare hälft så hqde man t-shirtkorta ärmar med fakeärm som man ofta satte fast med en nålar (jag själv hade nog satt en säkerhetsnål på insidan så det ite syntes men så är jag expert på att sticka mig :P) Gör man en klänning helt utan ärm och snör eller nålar fast en hel fakeärm uppe vid axeln så är det mer 1400-tal. Det spelar absolut ingen roll vilket du väljer men tänkte det kunde vara kul att veta om du är ute efter något särskilt århundrade :)

Annons:
orphidea
11/30/13, 9:39 PM
#7

Dessa fakeärmar du talar om till 1300-tal skulle jag gärna se bildkälla på, aldrig sett något sådant trots att jag ser det sena 1300 som "mitt" århundrade. :) har sett korta ärmar på överklänninhar men aldrig med denna fakeärm. I bildmaterialet från tidigt 1400 förekommer dessa dock ofta så att jag sett dem.

Trollhund
12/1/13, 12:18 AM
#8

Jadu, utgår sällan från bildmaterial utan från vad andra återskapare som jag finner trovärdiga gör och där ser jag det relativt ofta. Men bara för att det är ett återskapar fenomen så behöver det inte stämma, du menar att du inte sett dem ens sent 1300-tal?

orphidea
12/1/13, 3:37 PM
#9

Jag lägger myclet vikt vid att titta på konsten då det lätt kan halka in mindre trovärdiga detaljer i folks dräkter, dessutom är det svårt att veta personens utgångspunkt med dräkten om man inte känner dem väl. Hur korrekt vill de själva att dräkten ska vara, som exempel :) Och nej, jag har inte sett dessa lösärmar under 1300talet, dock tidigt 1400. Kan verka vara en löjligt liten skillnad emellan sent 1300 Och 1400 men jag personligen tycker det spelar stor roll för helhetsintrycket. :) Är du säker på att det är 1300-talsdräkter du tittat på? Det tidiga 1400talets dräkt har en del likheter med det föregående århundradets myclet sena del.

Upp till toppen
Annons: