Annons:
Etiketthantverk
Läst 1887 ggr
zatanica
2013-10-02 19:55

Ekorravans

Mina katter tar ekorrar lilte då och då. Det resulterar i ekorrsvansar som bli liggandes kvar på golvet. Japp de är så snälla som tar in dem och äter upp dem, även huvudet och någon tass brukar kunna bli kvar. Alltid tyckt det är synd att kasta ut svansarna, så idag när det låg en jättefin svans i köket åkte den ner i frysen. Så nu behöver jag lite råd hur man bäst behandlar den så den inte blir alldeles hård, ruttnar elle tappar pälsen. Googlat lite men mest bara hittat om pälsgarvning, en svans har ju liksom inte någon skinnsida, bara massa päls.

Annons:
Miliimli
2013-10-03 09:56
#1

Tjadu, beredde en gång 1 och ett halvt ekorrskinn just efter en katts framfart. På det hela skinnet sitter svansen kvar och den andra svansen är lös. Benade ur svansen med en tång och kastade alla delar först i salt en tid för att dra ur vätska, sen åkte de även i frysen en tid för att vara säker på att inga äckliga småkryp skulle finnas i pälsen. Skinnen bredde jag, men svans och tassar hängdes upp på tork och gjordes inte desto mer åt. Har inte ruttnat eller tappat päls alls. Svansen är inte heller så hård som jag hade trott den skulle bli. Vet inte om det är bästa sättet, eller mest rätt, men så gjorde jag i alla fall :)

zatanica
2013-10-03 10:07
#2

Så länge som det har funkat så borde det ju inte vara fel 🙂

Min ligger som sagt i frysen just nu för jag var lite osäker på hur jag skulle gå tillväga. Försökte lite halvhjärtat få ut svansbenet med en tång, men tänkte sedan att det kanske inte gör så mycket om det är kvar på ett så pass litet djur. Då svansen ändå fortfarande var muk och bra rörlighet i och då hade ekorrstackaren redan varit dör och uppäten i ca 12 timmar. Mina kissar är ju som tur var duktiga och äta upp vad de släpar in.

Bortsett från en duva en gång 🙂då tittade de uppfodrande på mig och jag hade inget annat val en att stycka upp den åt dem.

Men efter tiden i frysen så borde det allts kunna räcka med att salta den och torka?

Hur gör man när man saltar dem? Är det en massa salt i lite vatten eller lägger man den bara helt sonika i typ en skål med massa salt?

Miliimli
2013-10-03 12:01
#3

Saltet dödar organismer och gör alltså att skinnet inte ruttnar. Enligt vad jag läste när jag gjorde mina skinn så ska också frysningen ha samma effekt, vilket gör både frysning och saltning lite "tårta på tårta" så att säga. Med det sagt menar jag att det kan räcka med att bara hänga upp för torkning genast du tar svansen ur frysen.

Vill du ändå salta så lägg ner den i grovt havssalt, så svansen täcks helt. Borde inte vara allt för mycket vätska där, men ser du att saltet börjar "vätska" så byt ut det och låt ligga ännu en tid.

Jag är som sagt ingen expert, så har någon bättre tips att komma med så är det fritt fram!

zatanica
2013-10-03 14:22
#4

Tack, man känner sig ju en aning grön, men är ju bara att prova sig fram. Lite som att återupptäcka något som ju redan finns kunskap om. Men alltid kul. Ska låta den ligga ett tag i frysen så kanske det hinner dyka upp nya tips.

Upp till toppen
Annons: