Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2191 ggr
[Hamster 4 ever]
2013-07-26 11:25

1300 med snörning?

Ja, jag har blivit intresserad av 1300-tal och eftersom vi troligen ska till mv nästa år (🥳) så är de hög till att börja planera kläder. Tänkte mig något rikare borgare.

Jag älskar 1300-tal med de tajta klänningarna och knappar men jag växer ju fortfarande så jag undrar om man kan ha snörning i ryggen, eller ska man välja annan tidsepok då?

Blir det för varmt med tunt ylle på sommaren, ska man planera något svalare också?

Min mamma är av annan uppfattning, hon gillar inta tajt och vill inte vara för "konstigt" klädd, tyg 1400-talets höga midja. Vad kan man ha till henne?

Tack för att ni tog er tid att läsa!

Annons:
orphidea
2013-07-26 14:12
#1

Snörning i ryggen finns det inga medeltida belägg för(vad jag vet) och är krångligt(särskilt vid insnörningsmomentet), jag ser inget problem med att ha snörningen fram även om du fortfarande växer. Jag har lagt ut flertalet äldre klänningare i år eftersom min byst inte riktigt fick plats längre, och de sitter nu kalasbra igen med minimala medel. Annars kan du absolut snöra lite glesare vartefter.

Jag tycker inte att det blir för varmt med ylle, och särskilt inte med tunt sådant. Beställ tygprovet från flera ställen(t.ex korps, handdelsgillet och det tyska naturtuche har riktigt tunna kvaliteer) och känn efter. De varmaste sommardagarna kommer du svettas om du så bara har på dig tunn t shirt av bomull och shorts eller ylleklänning. :)

Alla klädde sig inte i snortighta klänningar med snörningar och tusentals knappar genomgående hela 1300-talet. Den modell du vill ha är förekommande efter ca mitten av århundradet, men innan dess var modet betydligt mer löst och ledigt och kanske bättre passande för din mamma. Titta på bilder ifrån t.ex den kända Codex Manesse för inspiration för tidigt 1300tal:)

[Hamster 4 ever]
2013-07-26 15:34
#2

Kan man ha snörning fram och knappar i ärmen samtidigt?

orphidea
2013-07-26 16:19
#3

Absolut! Jag har själv så på en av mina klänningar :)

Upp till toppen
Annons: