Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1486 ggr
Theiresias
2013-07-17 13:57

Att sy åt någon annan

Ni som syr upp kläder åt andra, hur tänker ni när ni skapar mönstret och ritar upp delarna till kläderna?

Jag ska försöka sy en linnesärk åt en annan person än mig själv och vet inte riktigt hur jag ska tänka för att det ska bli någorlunda rätt. 

Hur mycket ska jag tillexempel lägga till vid byst och midja för att särken ska bli bekväm?

www.bakomfoten.blogg.se

Annons:
Miliimli
2013-07-17 18:53
#1

Tja, enklast är ju om personen själv i fråga kan komma så att du får ta mått och prova lite under arbetets gång. Annars är det väl bara att utgå från dig själv och "lägga till eller ta bort lite" utgående från hur den andra ser ut.

LinaN
2013-07-17 22:57
#2

jag syr alltid efter andras mått när jag syr. Jag vet hur mitt standardmönster sitter på mig, att jag behöver si o så mycket i rörelsevidd om någon då är 10 cm smalare än mig så tar jag bara o minskar min totala vidd med 10cm osv….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Theiresias
2013-07-18 08:58
#3

Dumt nog mäter jag aldrig när jag syr åt mig själv, jag bara provar mig fram. Men jag kan kanske mäta en av mina särkar i efterhand.

Personen bor alltför långt bort för att kunna komma och prova.

www.bakomfoten.blogg.se

Theiresias
2013-07-18 10:21
#4

Jag mätte min egen provklänning och fann att jag har 23 cm till godo bara över bysten, låter jättemycket men det verkar stämma.

www.bakomfoten.blogg.se

LinaN
2013-07-18 11:12
#5

jag brukar lägga till ca 5-6 cm inkl sömnsmån på sidorna på mina klänningar, så då blir det totalt 20-24cm extra inkl sömsmån i klänningen. så så fel låter det inte. För med 5-10 cm rörelsemån i varje sida totalt (tyget ligger ju dubbelt) gör ju att man kan röra på sig och röra på armarna även om man inte kör med ärmkilar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Theiresias
2013-07-18 15:19
#6

Jag provade att bara utöka mitt eget mönster och har fått ihop en provklänning. Ska bli intressant att se om den sitter någotsånär.

www.bakomfoten.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: