Annons:
Etiketthantverk
Läst 2703 ggr
iZonia
7/15/13, 3:29 PM

läsa brickbandsmönster?

Hej, jag har precis börjat väva brickband och får inte rätsida på att läsa mönster. Tog hem ett mönster på enkelt rams horn eller Kivrim även kallat. Tittade på beskrivning på youtube och det verkade ju inte så svårt. Nu har jag trätt om flera gånger och det ser ändå inte rätt ut. Visst är brickorna SSSSSSZZZZ? Jag hittar mönster med pilar eller med sträck under som går åt fel håll och ibland står A överst och ibland D. Är det någon som har ett mönster som fungerar och gärna har en liten beskrivning till? Tacksam Hazel

Annons:
LinaN
7/15/13, 9:42 PM
#1

bockhorn har jag aldrig gett mig in på just för att det är individuella vridningar och det skrämmer folkvettet ur mig med individuella vridningar^^

tips, åk till louise på spångmurs på en av hennes kurser, de är inte dyra och är väldigt mysiga! o man lär sig MASSOR!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Miliimli
7/15/13, 10:30 PM
#2

Ser mönstret ut såhär? http://sca.claypool.me/weaving/images/kivrim.png

Isåfall är det ZZZZZZSSSS

Är du nybörjare är det enklare med att börja med mönster där du vrider alla brickor åt samma håll, men det är visst inte omöjligt att få till band med individuella vridningar heller.

Leramani
7/15/13, 11:35 PM
#3

Om du har facebook, så har vi en grupp där som heter Historic Tablet Weawing. Där finns folk som kan mycket som kan svara på frågor,  och dokument med tips om litteratur,  om material , om mönster,  och mönster man kan ladda ner.

De Lapsus Resurgam

LinaN
7/16/13, 10:13 AM
#4

Att det står D C B A istället för A B C D är bara i vilken ordning brickorna är trädda. Så trä brickorna som vanligt och när du börjar så testa dig fram. tror att om du börjar med A när du sen väver så är det möjligt att mönstret hamnar på undersidan istället. Men det är ju inte hela världen direkt. Man kan ju alltid vrida väven 180 grader så man får rätt sida uppåt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: