Annons:
Etiketthantverk
Läst 3016 ggr
Fröja
7/4/13, 8:56 AM

nässlor

När det någon som har koll på hur man bereder nässlor?

har plockat ett fång och tänkte försöka göra nässelgarn.

gissar att det är samma procedur som för lin.

Procedur för lin:

vilket innebär torkning (hur länge?)

repning (ta bort löven, eftersom det inte finns frön)

rötning (tänkte köra vattenrötning, är det någon som har ett hum om hur länge man ska vattenröta?)

Eller är jag på helt fel spår?

Annons:
Elma79
7/4/13, 11:31 AM
#1

Jag googlade precis, och på ett annat forum va det någon som skrev att det va i princip som med lin… Jag visste inte ens om att man kunde göra garn av nässlor… :)

LajvKrattan
7/4/13, 1:16 PM
#2

Tänk om man gör fel och får en brännässeltröja! Tala om stickigt! XD

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Bjornen
7/5/13, 8:36 AM
#3

Brännhåren på nässlor sitter på bladen och består av kiselceller. Fibrerna sitter i stjälken. Det är viktigt att man använder rätt underart av nässlor som har raka genomgående fibrer. Åtminstone en underart har fibrer som går vidare in i bladet och då blir fibrerna alltför korta.

Nässlor behandlas på liknande sätt som lin men man måste vara mycket försiktig vid rötningen, så att de inte blir för hårt rötande. Då kan fibrerna bli förstörda. Ett vanligt sätt har varit att de rötats på rot och skördats lite senare på hösten färdigrötade.

Sannolikt är åtminstone en underart av nässlor införd som textilväxt långt tillbaka och kanske för mer än 2000 år sedan.

eldrött_yrväder
7/5/13, 9:13 PM
#4

Såg nässelgarn idag på Trelleborgen. Såg ut ungefär som lin. Mycket intressant!
Kvinnan som gjort det har en hemsida (tog deras visitkort, som tur är!) http://agirshus.com

Hon verkar väldigt hjälpsam, så fråga henne om inte annat :)

Bjornen
7/5/13, 10:26 PM
#5

Nettelduk är namnet på textilier gjorda av nässlor, men även av mycket tunt lingarn.

I Jämtland startade man upp den urgamla traditionen med nässelfibrer under 1910-talet.

En hel del arkeologiskt linnetextilier i Danmark har man analyserat och konstaterat att det istället var nässelfibrer.

Upp till toppen
Annons: