Annons:
Etikettallmänt
Läst 1905 ggr
JessicaN
2013-06-18 20:09

Sälja på marknader

Vet inte om jag placerat tråden rätt men visste inte riktigt vart den hörde hemma. Skulle gärna vilja stå på någon marknad någon gång för skojs skull och sälja bröd, ägg, grönsaker, frukt, saft och annat smått och gott. Måste man ha ett registrerat företag för att göra det eller får man göra det bara för skojs skull? Hade bara tänkt testa någon eller några enstaka gånger. Tack på förhand!

Annons:
PogoPedagog
2013-06-19 07:20
#1

Jag vetatt om man ska sälja varm mt är det väldigt höga krav på hur den hanteras. Vewt inte hur dte är med kall. Kan det vara Livsmedelserket som har koll på detta? Kolla deras hemsida.

Anthka
2013-06-19 07:46
#2

Om jag inte minns fel så är det numera ganska höga krav på även produktionsställena (för ex bröd, saft och dylikt). Jag kan ha fel så kolla det med livsmedelsverket. Ägg, grönsaker och frukt har däremot inte samma krav på sig.

Man behöver inte alltid ha ett registrerat företag för att sälja på en marknad utan en hobbyverksamhet fungerar också. Det är upp till arrangören att bestämma vilka regler som gäller.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2013-06-19 11:38
#3

En i vårt byalag hade kollat upp detta och det är vissa regler att om du gör det mer än si eller så många dagar om året och tjänar si elelr så många kronor på det så behövs det tillstånd, men annars inte.

Så enklast är att prata med livsmedelsverket och be dem om hjälp i den här djungeln.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2013-06-20 19:54
#4

Livsmedelverket. Idag får du inte sälja tex hemmabakt bröd eller bullar utan tillstånd från livsmedelsverket. Ibland inte ens då heller utan köket måste vara godkänt med.

Rent generellt får man inte sälja om det inte för förslutet i påsar eller annan "container" som är förslutet i ett godkänt kök.

Grönsaker och frukt tror jag är lite lättare med.

Men det är livsmedelsverket du ska kolla med.

Upp till toppen
Annons: