Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2814 ggr
LisaLisa
6/3/13, 3:41 PM

Pärlband till hängsleklänning?

Hej!

Jag håller på att sy min första hängsleklänning. Den är snart färdig, jag ska bara sy fast "hängslena"..

Jag har försökt googla lite men hittar ingen info angående pärlband, hur vanligt var det egentligen? Kan man ha det bara för att det är snyggt, eller var det något som bara lite högre uppsatta personer hade? Och spelar det någon roll hur man väljer att trä dem? Tex färger, mönster osv. Och på vad? Räcker det med en dubbel björntråd ?

Då jag inte har införskaffat spännbucklor ännu tänke jag ha mantelspännen så länge. Det borde ju vara okej?

Förlåt för många frågor och tack på förhand för eventuella svar :)

Annons:
Elma79
6/4/13, 4:05 PM
#1

Vad har du googlat på? Jag Googlade "klänning vikingatid" och tyckte där kom upp en hel del. Det handlar ju mycket om hur och vad man skriver i sökfältet. :)

Annars så använd sökfunktionen här inne, och glöm inte att kolla bland artiklarna. Har själv missat dom innan… ;)

LinaN
6/4/13, 5:06 PM
#2

Vilken typ av mantelspännen ska du ha tills vidare? Eftersom det finns ju en hel del att välja på.

När det kommer till att trä dina pärlor så sätt de som du vill. Själv är jag väldigt glad i symmetri, så har jag en pärla som jag bara har en av så sätter jag gärna den i mitten och sen sätter jag andra vid sidorna som är sammadana och kommer i samma ordning.

här är en snygg variant, med udda pärlor.

här är en med jämna pärlor, fast hon har det som ett halsband. Men kunde lika gärna sitta mellan två spännbucklor.

hur många rader? jadu, så många man vill skulle väl jag säga.

Och som med det mesta vet man ju inte om man bar pärlor på det här viset till vardags eller om det var begravningsklädsel. Så det lämnar mycket öppet för tolkning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
6/4/13, 5:14 PM
#3

Detta är i mina ögon en aningen overkill med pärlrader ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Theiresias
6/4/13, 8:25 PM
#4

Varianten i tredje länken ser ganska otymplig och tung ut. :)

www.bakomfoten.blogg.se

Jinaum
6/5/13, 4:33 PM
#5

I danmark moesgaard har det två fynd där de har pärlor, kedjor, snäckor å bärnstens rader ända ned till knäna tätt tätt tätt. 

Pärlor är ju bland de vanligare fynden från vikingatiden. Så endast begravning tror jag inte. Men jag har så jag tycker det fungerar å jobba i. Sedan sätter jag på extra rader när jag vill vara fin.

LinaN
6/5/13, 5:07 PM
#6

#5 2-3 rader är helt ok att jobba med, när jag står mycket vid elden så brukar jag ta mina saker som hänger från bucklorna (dvs nålhus, nycklar mm) och stoppa innanför hängsleklänningen.

Så mycket pärlor, massvis med pärlrader är nog något förunnat festligare tillfällen skulle jag tro. Och om det är begravning, bröllop eller motsvarande dop är skit sak samma :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LisaLisa
6/10/13, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack så mycket för alla svar! :)

Ja tänkte mig två fina ringspännen.

Upp till toppen
Annons: