Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2212 ggr
Elma79
5/28/13, 12:30 PM

Klänningar

Har läst många inlägg där det nämns olika typer av kläningar. Någon som kan rekommendera en bra sida, gärna med bilder, som beskriver hur de olika klänningarna ser ut, när och var dom användes, och vilka som använde dom? Jag vill ta reda på så mycket som möjligt så jag vet på ett ungefär vad det pratas om. Funderar på att ev. göra en artikel eller så sen, där man beskriver olika stilar och dylikt, så nybörjare som jag själv kan få lite koll. :)

Annons:
orphidea
5/28/13, 12:38 PM
#1

http://www.tavoladismeraldo.it/TAVOLA%20DI%20SMERALDO/EVENTI/DE%20BELLO%20CANEPICIANO/CASTRUM%20VULPIANI/LIBRI/the%20medieval%20tailor%27s%20assistant.pdf the medieval tailor's assistant(som egentligen ju är en bok och ingen hemsida,men ändå) tar upp lite förändringar i modet under tid.
Vill man ha en djupgående insikt i hur modet ändrats är det ett stort arbete som ligger framför en, och jag skulle helt enkelt fokusera på ett århundrade i taget och titta mycket på aktuell bildkonst för den aktuella perioden.

Elma79
5/28/13, 1:04 PM
#2

Jag tänkte mer på de "vanligaste" klänningarna, inte så mycket djupgående. Det pratas en del om 1100-, 1200-, och 1300-talsklänningar exempelvis, men jag som nybörjare vet inte skillnaderna. Jag har suttit och kollat en del mönster och så, samt läst en del, men för mej blir det rena rama grekiskan till slut. Jag blandar ihop allt. Nackdelen med att titta på mönster är (för mej) att bilderna ofta är tecknade på ett sätt som ser nästan missbildat ut. Jag tycker bättre om att se en riktig bild, ett fotografi, på en färdigsydd klänning som sitter på en person.

Jag är både teoretiskt och praktiskt lagd, så jag kan ofta läsa mej till hur saker ska vara och så, men oftast är där något som förbryllar mej, så jag vill gärna se en bild oxå, eller ännu hellre, kunna se och känna. :)

LinaN
5/28/13, 4:23 PM
#3

#2 tips är ju att du som ny Sajtvärd kollar igenom vad som redan finns på sajten :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Elma79
5/28/13, 4:49 PM
#4

Ah, tack. :) Den har jag sett vid nått tillfälle tidigare. Satt precis och kollade igenom äldre inlägg, men hade inte kommit så långt. Börjar snurra i huvudet nu, så det blir nog att göra nått annat en stund.

Elma79
5/28/13, 5:09 PM
#5

LinaN, jag skäms lite över att erkänna detta, men jag hade HELT missat alla artiklarna… Jag har bra sett dom som ligger på förstasidan. Nu ska det bli läsning av.  :D Tack igen.

LinaN
5/28/13, 6:45 PM
#6

#5 hehe, så kan det gå ibland ^^

Tyckte att det är ju lite dumt att uppfinna hjulet två gånger liksom ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Elma79
5/28/13, 7:53 PM
#7

Helt rätt… Men nu har jag läst några av dom iaf. Ska läsa om dom igen när hjärnan hänger med lite bättre. ;)

LinaN
5/28/13, 9:43 PM
#8

#7 stressa inte :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: