Annons:
Etikettinspiration
Läst 2594 ggr
LinaN
2013-05-27 17:56

sy-kramp

urr…. har en del o göra men har ingen motivation….

ska sy ihopa en tunika i ylle…. men har verkligne ingen lust…. vill brodera den istället. Men det vore bättre att göra det EFTER att alla delar sitter ihopa och EFTER jag bestämt mig om jag ska växtfärga den eller inte….

gahh!!! Besvärligt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Trollhund
2013-05-27 19:51
#1

Ett tips är att anordna en sykväll, mycket lättare att få tråkiga saker gjorda med sällskap ^^

Sen har jag nyligen lärt mig att det är bättre att växtfärga innan man syr ihop, är tydligen mycket lättare att få jämn färg då. Nu vet jag iof inte om du menade att du skulle färga efter men ändå :P

Jag ska egentligen sy en massa 1300-tals grejer och en gambeson men har ingen lust. Är istället sugen på att beställa tyg och sy en kjortel som passar in under vikingatiden. Ska ju faktiskt på foteviken först så… Ehum ^^

LinaN
2013-05-27 20:03
#2

#1 Sykvällar har arrangerats i föreningens regi flera gånger, men på senaste året har vi gått från två träffar i veckan till knappt en vartannan månad för folk har annat för sig.

Nu senast för 2 veckor sen så sa två medlemmar "Vi vill ha hantverksträff!" sagt o gjort dag och tid bestämdes. Kom det nån? Inte en kotte! Så jag som både anordnare och ordförande börjar tröttna en aning, är INTE första gången som folk bangar ur och inte ens hör av sig… och då är vi ändå en väldigt liten grupp. :(

Växtfärga ska jag göra när plagget är klart. Gjorde så med fodret till min kaftan och det blev över förväntan, visst någon liten ojämnhet men klart överkomligt och det plagget vart större än detta kommer bli. Plus att det är min fightertunika/kjortel så det gör inget att det blir ojämnt eftersom då har jag redan patinering på gång innan jag ens börjat använda den ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Trollhund
2013-05-27 20:08
#3

Jag förstår att de som drar i det känner att det inte är värt det då >< Synd, det är ju så mycket mysigare att sy i grupp än hemma själv. För mig går det där i perioder. Ibland gör jag jätte mycket, ibland knappt något alls.

Ah, men då så ^^

Blodfot
2013-05-27 20:52
#4

annars kan man skype och ha på det sättet sällskap, så brukar jag göra!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

orphidea
2013-05-27 21:45
#5

Sykramp är hemskt. Jag brukar byta pågående projekt och gör något annat för skojs skull, för att få igång någon slags motivation och efter det fortsätta med det jag "måste" göra. Detta fungerar ju dock bäst om man inte har tighta deadlines. :/

LinaN
2013-05-27 23:02
#6

#4 det är ju en idé. :)

#5 nu har jag ju turen att det inte är ett MÅSTE-MÅSTE utan bara bra om jag hinner klart tills nästa helg, oj, denna helgen är det visst nu… Fick sytt i ärmhålskilarna plus sytt igen ena långsidan o fast med bägge sidkilarna idag så imorrn är det bara att sy sista långsidan så är det klart för färgning iaf…

Inte så mkt för att jag är motiverad egentligen, rätt trist överlag, men nu blir det gjort iaf… började titta på två nya serier som vart rätt lökiga bägge två… Once upon a time och Warehouse 13. men ska ge dem några avsnitt till vardera innan man dömer ut ena eller andra.

Brukar gå lättare att handarbeta när man har något att titta på/lyssna på. och nu när jag nämner det så kom jag att tänka på att jag har ju sista boken av vilhem mobergs utvandrarna kvar att läsa på DVD. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Theiresias
2013-05-28 12:25
#7

Jag lyssnar också på böcker eller ser på serier när jag syr, då brukar det gå lite lättare. Ännu bättre blir det om man kan matcha serien/boken till den epok man syr till. Jag är mitt uppe i en vikingaroman just nu. :)

Jag tycker att det svåraste är att börja på nya projekt, att klippa delarna. Den biten är jag inte särskilt förtjust i. Men den måste ju göras. Det roligaste är förstås att piffa till plagget. Igår sydde jag på brickband, det var en trevlig syssla.

Att ha småprojekt i gång att varva med är också bra, väskor och sådant.

www.bakomfoten.blogg.se

LinaN
2013-05-28 16:21
#8

Jag brukar komma så långt att jag klipper ut mönster o tyg, sen blir det liggandes ett tag tills jag är sugen eller måste…. vet inte vad som gjorde att jag klippte ut detta nu, för jag kunde ju lika gärna färgat det först innan jag syr av det. Men men. det ordnar sig säkert ^^

Nu är det inte mkt kvar, sen har ja ju en massa småpyck o grejja med också egentligen… Har alldeles för många ufon i olika storlekar att göra något med….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: