Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4777 ggr
Theiresias
2013-05-24 10:43

Längd på hängselkjol

Jag ska snart påbörja en hängselkjol och funderar över längden. Hängselkjolen som Histoiska världar presenterar verkar gå till ungefär mitten av underbenet. Finns det belägg för andra längder?

Ni som har sytt hängselkjolar, vilka längder har ni haft?

Jag såg en annan märklig sak nu. Enligt historiska världar verkar det som att hängselkjolen (900-tal) oftast var i linne, vilket förbryllar mig. Linne har man ju fått inpräntat att det är ett stort "NEJ" i annat än underkläder. Har ni sett det påståendet någon annanstans?

www.bakomfoten.blogg.se

Annons:
orphidea
2013-05-24 12:08
#1

http://urd.priv.no/viking/smokkr.html här finns massor av fakta om hängselklänningar. Hur pass bra den är vet jag inte då vikingatid inte är min period.

LinaN
2013-05-24 12:10
#2

Jag har haft hängsleklänningar från knähöjd till nästan fotsid längd. Och det är en smaksak. Själv ser jag både kortare och tjockare ut med knälängd på mina, så jag har ofta längre längder på mina.

Denna tex, den funkar på en smal tjej, men på mig skulle jag se ut som en babapappa. ^^

Denna är ju mer i den längden jag brukar köra på. :) Och det är den längd jag tycker mig se de flesta använda sig av.

och här är en hängsleklänning under ett SCA-event nånstans i världen. Det är en hängsleklänning men väääldigt lång och väldigt överdådigt broderad/applicerad ^^

Sen angående linnebiten i hängsleklänning så är det väl upp till var o en. många nybörjare kör ju med linne för att det är billigare och de tror ofta att det är svalare på sommaren. Min erfarenhet är ju tvärt om. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Theiresias
2013-05-24 13:50
#3

Tack för länkarna, inspirationsbilder är alltid bra.

Jag tycker nog att den mittersta är finast. Den korta tycker jag ser lite märklig ut, som en blandning mellan hängselkjol och en modern klänning.

Visst är det så att man själv väljer material, påståendet såg dock märkligt ut eftersom jag hittills bara har hört motsatsen.

Jag har redan ett fint ylletyg som bara ligger och väntar på mig. :)

www.bakomfoten.blogg.se

MagganM
2013-05-24 22:06
#4

Jag har också hört något om att under 900-talet (om de va under hela eller bara ett par år vet jag inte) så var det på modet att göra hängsleklänningarna av linne. Men vart man fått detta ifrån minns jag inte.

orphidea
2013-05-24 23:39
#5

Jag har för mig att man funnit rester av färgat linne i någon/flera gravar, det kanske kan vara ifrån detta som idén med linnetyg som ytterplagg uppkommit ifrån?

Trollhund
2013-05-27 11:48
#6

Ha, blev lite förvånad över den där "långa" eftersom jag själv inte tyckte att den var särskilt lång :P Mind, då jämför jag med överlånga 1200-1300-tals klänningar, så det var ingen kritik :)

Saken är den att det finns mycket lite belägg för längden på hängsleklänningarna. Tvärt om har man väll så vitt jag vet inga som helst belägg? Det är enbart tygfragment som gjort att man gissar sig fram till de konstruktioner som vi använder idag.

Kikar man på de avbildningar som finns och de så kallade guldgummorna så har de ofta överlånga plagg på sig så det bildar som ett släp efter dem. Detta är dock ganska opraktiskt men vanligt i formspråket under stora delar av medeltiden. Faktum är att det inte är så svårt att gå i en överlång klänning, med överlång menar jag en klänning som när du står lägger sig i veck på marken pga längden.

Den vadlånga varianten har blivit mest vedertagen men har som sagt inte mer belägg än en kort eller längre, jag skulle nog gå efter estetik som övriga medeltiden. Dvs, fotlång för en standardklänning, överlång för en rikkvinna och ankellång för en fattigare. Jag ser nämligen ingen poäng med varför hängsleklänningen ska vara kortare än plagget under, det ser man ytterst sällan under någon period. 

Bifogar ett blogginlägg på någon annan som tar upp lite om det här med längder och olika rekonstruktioner. http://alvochfisk.blogg.se/2011/july/det-var-en-gang-en-alv-och-en-fisk-som-var-da.html

Annons:
LinaN
2013-05-27 14:13
#7

#6 ska man vara krass så är väl de största fragmenten från vikingagravar typ 20x20cm stora ^^ och de flesta fragmenten är sådant som suttit direkt intill eller under metaller som skyddat tyget något i nedbrytningsprocesserna av fibern. Så ja, det finns VÄLDIGT lite  belägg för ens HUR en hängsleklänning ska se ut. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Trollhund
2013-05-27 15:19
#8

#7 Ja, precis det var det jag försökte få fram :D Därför tänker jag luta mig mot estetisk från något senare och det lilla, lilla bildmaterial som finns.

Förlåt om jag lät snorkig i mitt inlägg, har varit uppe lite för länge och kan glömma bort det där med att låta trevlig i text när man skirivt för mycket akademisk text ett tag….

Upp till toppen
Annons: