Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Allmänt Böcker Eld & lågor Evenemang Hantverk Köp & Sälj Liv & leverne Mat & dryck Medeltidsveckan Nutida diskussioner Paviljonger & inredning Sömnad & dräkter TV & film Tornerspel Vapen & Rustning Inspiration
Inspiration

Ny kategori!

2013-05-20 15:13 #0 av: Elma79

Har lagt in en ny kategori bland ämnena här. Inspiration. Här kan ni lägga in bilder på sådant ni själva gjort och/eller på kläder, smycken och dylikt som kan vara inspirerande.

Skriv gärna en beskrivning på vad det är typ århundrade, material, mönster, m.m. På bilder som inte är på egentillverkade saker, skriv gärna varifrån det är, och om det finns en hemsida eller så.

/Elma

Anmäl
2013-05-20 20:49 #1 av: Theiresias

Trevligt initiativ!

Anmäl
2013-05-21 09:17 #2 av: PogoPedagog

Jag fyller på med några av mina plagg då om jag kan hitta bilder på dem. 

Här är en handsydd klänning, inspirerad av en tavla från 1300-talet där en dam har en tvåfärgad undre del på sin klänning. Snörningen i fram kan dras ihop helt för ett bli lite mer korrekt om man känner för sånt. Den blev himla skön tack vare att tyget är ganska stretchigt. Om man inte drar ihop snörningen känns det mer 1400-tals.

Anmäl
2013-05-21 09:18 #3 av: PogoPedagog

Här är tavlanm jag fick min inspiratin ifrån.

Anmäl
2013-05-21 09:29 #4 av: PogoPedagog

Min första helt handsydda klänning. Ärmarna har jag sett på en tavla från 1400talet. Annars verkar det ju bara vara så att öppningen är i fram eller i bak på ärmarna men på den tavlan tolkade jag det som att ärmen var delad där uppe. Färgen är ju lite lätt hysterisk men jag gillar den. Tyvärr räckte inte tyget till så jag fick sy vissa delar i ett tyg som var en nyans mörkare.

Anmäl
2013-05-21 12:43 #5 av: eldrött_yrväder

Men då är frågan, ska det läggas i allmänna trådar eller ska man starta egna för varje projekt?

Anmäl
2013-05-21 22:09 #6 av: Elma79

För enkelhetens skull så kan vi ju lägga upp olika inlägg t.ex "Kvinnokläder", "Herrkläder", "Barn", "Smycken". Har man sen något annat så kan man ju skapa ett nytt inlägg. Vad sägs om det? :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.