Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4801 ggr
Elma79
4/27/13, 10:29 AM

Tvåfärgad klänning, HK?!?

Man ser så många klänningar som är tvåfärgade på ett eller annat sätt. Antingen med olikfärgade kilar eller halva-halva, vissa har även "dekorerat" med den avvikande färgen. Hur HK är det med två färger i en klänning? Min mor hittade nånstans att halva-halva troligtvis förekom, men inte olikfärgade kilar… Jag vet dock inte var hon hittade det…

Annons:
orphidea
4/27/13, 12:37 PM
#1

Tittar man på konsten under århundradena kan man se att det förekommer klänningar och andra tvåfärgade plagg på det sätt som du beskriver som halva-halva. Detta brukar kallas för mi-parti. Jag har dock aldrig sett något som tvärsäkert kunnat tolkas som olikfärgade kilar på ett plagg. Angående dekorationerna så beror det lite på århundrade :) Vill du bilda dig en egen uppfattning om tvåfärgade plagg tycker jag att du ska titta närmare på konsten under den tidsperiod som intresserar dig!

Avalon001
5/6/13, 8:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Om man gjorde helt vita klänningar, vad har de för betydelse? Jag håller på att sy en medeltidaklänning och jag vet inte om det skulle vara bra att lägga i lite svart i den? Något tips? :)

LinaN
5/6/13, 12:36 PM
#3

#2 vita skrudar på den tiden har jag för mig hörde döden till. 

Framtills nångång i mitten av 1900-talet giftes allmogen i svarta kläder tex. Vitt sågs höra döden till. allt blir vitt och stilla. men kanske är ute o cyklar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Avalon001
5/6/13, 12:43 PM
#4

Okey! Då vet jag! Ska jag sy in svarta kilar i den för att bryta det helvita? :)

LinaN
5/6/13, 12:46 PM
#5

jag personligen är mot olikfärgade kilar, tycker det ser väldigt gycklare och lajvigt ut. enfärgat är bättre och trevligare i min mening om man inte gjort en miparti från början.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Avalon001
5/6/13, 12:48 PM
#6

Okey! Tack för den informationen också! :) då kör jag på helvitt och sen kan jag färga hela klänningen mer lattebrun om det behagar situationen :)

Annons:
Anthka
5/8/13, 4:10 PM
#7

#2 och #3

vita kläder har nog ingen större betydelse, annat än att det i bildmaterialet indikerar en underklänning alternativt en klosterordens dräkt. Medeltidens människor gillade FÄRG :)

När det kommer till begravningskläder är det inte vitt nödvändigtvis utan mer det som finns till hands och som inte ska ärvas av någon (kläder är länge hårdvaluta). Och att de lägre klasserna i städerna under 1800-talet gifte sig i svarta kläder har med ekonomi att göra mer än med färgbetydelse. En svart finklänning hade man in kyrkan och på begravningar och andra typer av "fester" som krävde finare kläder. Istället för att köpa en dyr klänning som man bara kunder använda en gång var man praktiskt (långt in på 1800-talet gifte sig allmogen däremot i sina bygdedräkter, och de är för det mesta fyllda av färg).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Avalon001
5/8/13, 4:53 PM
#8

Tack för informationen :)

Elma79
5/11/13, 12:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu har jag gjort min första klänning, och här är resultatet. :)

Upp till toppen
Annons: