Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5026 ggr
Elma79
2013-04-25 17:42

Klippa klänning i linne

Hej Jag ska sy min första medeltids (inspirerade) klänning. Ska sy den i linne. Nu undrar jag… Kan man lägga ut mönstret och klippa det "på bredden", dvs att man lägger exempelvis fram och bakstycke från stadkant till stadkant istället för på ltygets längd? Jag har aldrig använt linnetyger så jag har verkligen noll koll på hur det beter sej.

Annons:
PogoPedagog
2013-04-25 18:16
#1

Jag vet att man brukar bli avrådd från det, kommer tyvärr inte ihåg varför. Men jag har alltid gjort det ändå och jag tycker det fungerar fint:)

Elma79
2013-04-25 19:07
#2

Kan ju ha att göra med att det krymper mer på längden… Men jag tänker då att eftersom det töjer sej igen så borde det ju bli mer figurnära… Får se om det är någon mer som har nåt att säga, annars kör jag nog så. :)

Miamio
2013-04-26 09:01
#3

Om tyget bara är tvättat först så att det krympt, så ska det inte vara något problem.

I övrigt så var man inte så noga på medeltiden åt vilket håll man klippte ut tyget, det viktigaste var att man utnyttjade så mycket av tyget som möjligt.

LinaN
2013-04-26 10:45
#4

på medeltiden så vävdes sällan stycken bredare än en meter då det var tidskrävande och tog mkt plats. Så vanligt är att tygerna vart smalare, vilket gjorde att man la tyget i längsgående riktning.

ida ghar vi lyxen med tygbredder på 145-155cm och kan få ut en klänning på tvären. Men jag klipper ändå mina tyger längsmed, allt som oftast, speciellt om det är ett mönstrat linne eller ylletyg.

Tvätta linnet på 40 grader innan du sätter saxen i det. vissa linnesorter har krympning upp till 7% på längd och bredd. Så för att undvika obehagliga överraskningar så ska man tvätta det först. Jag torktumlar mina linnetyger efter första tvätten också, då blir tyget mjukare och följsammare  + att man kan tumla det i framtiden också.

Däremot bör man inte tumla ull… det blir pyttelitet då…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

orphidea
2013-04-27 12:39
#5

Jag har alltid blivit skrämd med att kläder som ska tvättas ska klippas på skrådden pga risk att tyget kan dra sig och ändra formen p plagget annars.

eldrött_yrväder
2013-04-28 19:46
#6

Jag klipper så jag får ut så mycket kjolvidd på så lite tyg som möjligt. Detta kan alltså innebär 2-3 olika trådriktningar, om man räknar in de sneda kilarna.

Annons:
learningtofly
2013-05-04 01:09
#7

Jag skulle rekommendera att absolut inte torktumla linnetyg, det förstör linfibern och ger sämre egenskaper som bland annat sämre fuktupptagning.
Det tenderar att ge linnet ett matt och dött utseende då du har torkat ur fibern totalt och dessutom så kan ytan bli luddig och ful.

Tvätta lintyget och kör det lätt fuktigt genom en mangel för att få det mjukt ifall det är viktigt för dig med en jättemjuk fiber.

Annars är ett hett tips att köpa ett tunt fint lintyg från början istället för ett grovt då de oftast är mjukare från början eller ha på dig plagget, det bli automatiskt mjukare med användning.

Jinaum
2013-05-06 15:53
#8

Jag funderar just på detta med att tvätta linnet innan saxen.
Sätter ni några zickzack sömmar i kanterna för att de inte ska repa sig i tvätten?

learningtofly
2013-05-07 19:37
#9

det beror lite på hur linnet är, är det grovt vävt så brukar jag dra en sicksack eller en overlock. men är det ett fint vävt tunt linne så är jag oftast för lat för det och struntar. Det brukar inte hända så mycket med det. Men det är en avvägningsfråga tycker jag, är man osäker så är det alltid att föredra att sicksacka.

eldrött_yrväder
2013-05-12 20:20
#10

Jag gillar inte att göra det egentligen, men det blir så jäkla mycket smidigare då, så jag gör det ändå. Ska jag handsy hela plagget så gör jag en övervägning när jag håller tyget i handen.

Trollhund
2013-05-27 12:02
#11

Du kan mycket väl klippa tyget på den ledden. Det gör jag väldigt ofta. Men jag skulle råda dig att tvätta tyget först för att minska krymprisken.

Förövrigt är det en modern myt som ofta kommer från Sofias Atalje att man inte vävde bredare tyger än en meter. I många fall var det precis tvärt om, man vävde bredare tyg än vad vi har nu. Det är slutet och början på väven om tar mest tid, det skulle alltså vara mer slöseri på material och med krävande att göra smalare tyger hela tiden.

LinaN
2013-05-27 14:15
#12

#11 just de där har jag funderat en hel del på, med tanke på stadkanter, de brukar ofta vara mubbliga, knöggliga och rätt otrevliga att ha mot kroppen när man har vävt dem själv, så varför göra så långa och smala stycken? Det är sin sak om man väver en sjal, men som sagt att sätta upp bredare varp skulle ju vara smartare i längden kan jag tycka. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Trollhund
2013-05-27 15:23
#13

#12 Ja, jag har tänkt på samma, sen har jag fått det bekräftat från ett par vävnördar som jag har stort förtroende för att medeltida tyger ofta var bredare än våra moderna just av anledningen som du nämner sen att det blir så sjukt innefektivt att väva smala som då blir hur långa som helst om man ska få något ut av det. 

Säger samma som i förra, förlåt om jag lät snorkig. Har suttit uppe för länge och hetskrivit pm till mina universitetskurser. Man glömmer bort hur man gör för att låta trevlig i text när man skrivit för mycket "akademiska". ^^

Annons:
LinaN
2013-05-27 17:47
#14

#13 sen tror jag att det som begränsade bredden är vad man tycker är bekvämt att arbeta med. Själv tycker jag vävar över 150 är jobbiga att väva på, även om det bara är en trasmatta tex.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Trollhund
2013-05-27 19:48
#15

#14 Självklart måste det varit en faktor. Sedan var ju mer grejer hemmagjorda, något som säkert också inkluderade vävstolarna, dvs. måånga olika sorters tygmått där och inte industrialiserade samma mått som vi har idag.

Nog för att man kan råka ut för mycket spännande tygbredder idag. Köpte ett tyg en gång som såldes som 150. 163 var bredden när jag mätte hemma sen. Tyckte att det var väldigt brett.

LinaN
2013-05-27 20:05
#16

#15 det bredaste jag köpt är 220 brett o det vart vadmal :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: