Annons:
Etiketthantverk
Läst 2157 ggr
Smaakakor
2013-04-21 03:54

Sömnad, något jag inte kan.

Jag vet att det finns ett par stycken sömmerskor här så jag tänkte kolla lite om någon kunde tänkas ge ett prisförslag på vad man skulle kunna få ge för en 1300tals dress för män, hosor, brokor, cothardie etc, och även om det kan tänkas att någon kan komma med färslag på utseenden på dessa passande till lågDEL/LANDLÖS RIDDARE ELLER LIKNANDE PASSANDE SAMMHÄLLSTÅND

Annons:
LinaN
2013-04-21 09:07
#1

Jag syr på beställning. Och har en fast prislista på plagg. Däremot har jag begränsad kunskap vad gäller medeltida kläder. Vikingatida no problem, men medeltid är lite utanför min komfortzon. 

Däremot inte sagt att jag inte KAN sy medeltida kläder, bara det att jag gör det väldigt sällan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eldrött_yrväder
2013-04-21 10:20
#2

Jag syr också på beställning. Dock ska det ju gärna vara tajt på 1300-tal och det är så retligt när det blir FÖR tajt, så jag vill gärna att du kan komma till Lund både för att ta mått och för att prova en gång under arbetets gång i så fall (handlar alltså om 2 ggr på 2-3v). Går det så får du gärna maila till minna.c.nilsson@gmail.com så kollar vi närmre på det. Har plats för ett par sömnadsarbeten till i sommar.

Odenessan
2013-04-21 15:18
#3

Kapar tråden och frågar vad en kvinnodräkt skulle kosta, tänkte någon form som funkar på både vikingatida och medeltida evenemang, rang vet jag inte men jag kommer nog mest att vara spinnerska eller läkekunnig. Eller åtminstånde hjälp med att tillverka ett bra mönster som passar mina stora mått så jag kan få fart på syendet.

Smaakakor
2013-04-21 15:56
#4

Faktisk lite utanför min komfortzone också, jag är ju eg viking jag också. Men jag ska börja viffta med svärd och massa plåtrustning och annat på 1300 tals manér, så något i ca 1350 tals mode svängen som kan matcha min blivande cherburg rustning är.väl.det jag är ute efter. Så jag får nog överge mina pösbyxor och mysiga tunika till förmån för franskt foppery och nån lustig hatt… Känns lite men i taights över det som dricker vin med pekande lillfingrar, men jag funderar på om man får gå all-in i så fall med brokdtyger och hattar som det spretar fjädrar ur och annat. Och puffiga ärmar och allt annat helt befängt.

LinaN
2013-04-21 17:42
#5

#3 det beror på hurmånga klänningar du ska ha. :)

Har precis fått beställning på en överklänning och en särk av en tjej, och sömnaden går på 950kr, PLUS tyget. Och då är det sytt på maskin.

En särk + hängsleklänning skulle gå på ungefär 800kr + kostnaden för tyget. sen beror det ju på om du ska ha linne i bägge klänningarna eller ena i ylle. Vid beställning av flera plagg kan jag ge viss rabatt.

Min prislista och villkor finns här.

Har sytt på beställning i flera år och har en hel del sömnadsvana.

Leveranstid mellan 2-4 veckor beroende på hur mycket jag har just för tillfället. Som nu tex har jag inte tid före helgen den 4-5 maj då jag ska på Ale vikingamarknad. Men skulle det vara så så KAN jag sy men då mot en extra avgift eftersom jag får lägga allt mitt egna på is.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Odenessan
2013-04-22 15:58
#6

#5  Tusen tack, det var en bra fråga, har inget alls i klädväg än så så nybörjare är jag på det. Men det var ju inte farligt dyrt för tygkostnaden får man i alla fall när man gör det själv. Ska höra med en kompis om hon vill göra ett mönster till mig i rätt storlek eller hjälpa mig att ta måtten på mig innan jag bestämmer mig för det är svårt att ta sina egna mått 🤔

Annons:
eldrött_yrväder
2013-04-28 19:44
#7

Jag tar ca 800kr/klänning (exkl tyg, även jag), beror ju på hur den ska se ut och så, men har mindre sömnadsvana (antar jag) än LinaN.

LinaN
2013-04-28 20:56
#8

#7 jag har sisådär 14 års sömnadsvana av allt från lajv, moderna kläder och vikingaplagg ;) 

Däremot så ogillar jag att sy moderna kläder, det är så jädrans tråkigt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eldrött_yrväder
2013-05-02 14:18
#9

För 14 år sen var jag för liten för att hantera en symaskin ;) Men jag har sytt kläder, både modernt och forntid, de senaste 4 åren eller så.

Odenessan
2013-05-02 15:06
#10

Kan hålla med om att moderna kläder kan vara tråkiga att sy även om jag inte testat att sy medeltida, men det kan ju vara som när jag tycker det är mycket roligare att spinna garnet än att använda det speciellt när jag får jobba med ull som är otvättad och obehandlad istället för färdigbehandlade topsband som är jättetråkiga att arbeta med enligt mig.

Håller på förfullt att kolla vilka kläder jag skulle vilja ha, inte lätt när man vill ha det ena när man kollar på en sida men sen när man kommer till nästa sida vill man ha något annat 🤔 och inte tala om vad som är mest korrekt för en del känns mindre korrekta.

Upp till toppen
Annons: