Allmänt

Spåkvinnor på medeltiden

2013-04-02 21:48 #0 av: limbotham

Hejsan,

jag är ganska så ny med detta intresse Medeltiden, men har en fråga om hur spåkvinnor var klädda på den tiden, har för mig att tarot kom till europa under den tiden,

tacksam för svarGlad

Anmäl
2013-04-03 10:34 #1 av: orphidea

Jag tror att enklaste(och bästa) sättet för dig att få svaret på den frågan är att fortsätta forska själv, kanske ta reda på om det finns några avbildningar osv och söka efter dem. Medeltiden är en lång period, så en avgränsning i tiden skulle också vara ett tips. Jag har svårt att tro att deras klädessätt skiljde sig mycket gentemot hur "vanligt folk" klädde sig :)

Anmäl
2013-04-03 11:46 #2 av: moondancer

Beror också på varifrån spåkvinnan är.

Anmäl
2013-04-03 22:19 #3 av: limbotham

Tack för svarenGlad

Anmäl
2013-04-04 00:36 #4 av: Jinaum

i italien och frankrike i slutet 1400-talet början av 1500-talet var det främst adelsmän som hade kort.

Redan 1392 fanns men de var ämnade för Karl VI den franske kungen.

När korten spred sig kunde en mer välbärgad familj köpa en kortlek. Förslaget då Marseilles kort, 22 st. Men finns belägg för 78 lekar.

Tarotleken gick antagligen i arv i familjen som familjeskatt, när de inte nyttjades låg de antagligen i silke.

Fram tills 1950 verkar det främst ha varit romer som siade med tarot på marknader.

Det är den infon jag kan ge lite runt omkring detta via källorna"Stora boken om tarot" av Cassandra Eason och "The tarot spelcaster" av Terry Donaldsson som också tycker att man inte nyttjade korten bara för att sia utan magi också.. som visserligen hela den boken handlar om.

Kan inte ge källa på vart och inte svära på det. Men har för mig att jag läst någonstans att längre fram när familjer kunde ha tarot fick den även tjäna som kortspel. Man plockade bort en arcana och spelade med den andra. Men inget jag kan svära på.

Det är ju lite att betänka just vad för slags klädsel du kanske ska titta åt beroende på årtal. Just kläder i medeltid är inte min grej men då är ju något att gå på :)

Anmäl
2013-04-04 10:05 #5 av: limbotham

Tack JinaumGlad

Anmäl
2013-04-04 16:26 #6 av: Jinaum

Hoppas det är till någon hjälp :)

Anmäl
2013-04-05 19:47 #7 av: LinaN

Stora arcanan och lilla arcanan, nu minns jag inte längre vilken som är vilken, men du har ju två lekar i en, en med 52 kort och en med de andra som har the hanged man, the moon etc. Den andra arcanan är den som innehåller stavar, bägare, svärd och en fjärde, dessa kan användas som helt vanliga spelkort för att spela tex patians eller liknande.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl
2013-04-13 01:35 #8 av: VildaVittra

Det var nog vanligare här i norden att man spådde med runor och inte med tarot eller liknande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-04-13 11:32 #9 av: LinaN

#8 här i norden vart det deifintivt runor som gällde långt in i medeltiden och säkerligen senare också.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.