Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1910 ggr
Jinaum
4/2/13, 6:23 PM

Klänning som funkar för två tider

Hej!
Jag tänkte att i år ska jag skaffa mig en ordentligt garderob, nu skare bli kläder och utrustning så det skriker om det!

Men….
Jag brukar åka ut till Eketorp en gång om året och vara där under deras stridsdagar. Det är ca 1100/1200 tal. Jag för det mesta återskapar vikingatid.

Jag tänkte att en tabard/förklädde e ju inget å sy, enkelt lätt. Men om det vill till sig att bli kallt vill jag gärna ha en överklänning i ylle som kan fungera den med. Men då vill jag gärna att den fungerar för både vikinga tid och då 1100/1200 tal. Någon som vet om någon sådan som skulle kunna fungera för båda?

Annons:
LinaN
4/3/13, 3:50 PM
#1

ohh this is so easy ;)

nej men allvarligt, medeltiden på den tiden och vikingatiden skiljer sig inte modet särskilt mkt åt speciellt inte inom allmogen.

Jag tänker mig en överklänning med armbågslånga eller 2/4 ärm i ylle. Lite som denna modellen, Sen så fyller man på med DETALJERNA

En vikingaväska/medeltidsväska, en huvudduk/fullt set med haklin och grejor osv. Ofta är det detaljerna som gör om en dräkt är mer medeltid eller med vikingatid tycker jag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
4/4/13, 12:18 AM
#2

#1 Ah tack :)
Behöver inte vara allt för överkurs då. Turister är som får ändå.
Men de e kul att göra det så bra man kan efter förutsättningarna man har så de lär sig.
Så huvudduk är lätt och haklin verkar inte så omständigt eller stor kostnad det heller så det kan lika gärna göras och bältes väskan jag har fungerar då ingen tänker på att det är drakar på den. Det är fascinerande nog som det är för de små liven :P

Upp till toppen
Annons: