Annons:
Etikettlitteratur
Läst 2542 ggr
kirshim
2013-01-31 02:04

få en fin yta på horn

Håller på att putsa upp ytan på ett kohorn och har hittills torrslipat med 100-papper för att få nån fason på ytan som var rätt skrovlig och ojämn.

När jag väl är känner mig färdig med denna slipning, hur går jag då vidare för att få en riktigt bra blank och fin yta på hornet och hur behandlar jag insidan av hornet om jag vill ha det som dryckeshorn för att skydda hornet och drycken från varandra?

Övre kanten på hornet är lite sprucken och rätt ojämn där det är kapat, vad använder jag för typ av såg för att få bästa kapytan och får en rak och fin kant utan skador?

Annons:
[Hamster 4 ever]
2013-02-19 21:36
#1

puttar

orphidea
2013-02-20 10:47
#2

Jag tror mig ha läst om någon som behandlat hornet med bivax, vilket torde vara mer hk. Men även med olika sorters lack. Har dock ingen koll på utförande!

LinaN
2013-02-20 19:49
#3

använd en dremel till kanten upptill för att jämna till och runda av kanten. Kantiga dryckeshorn är obekväma att dricka ur.

testa finkornigt våtslippapper för sista finishen och sen använd nån sorts vax. Bivax är ju ett bra förslag då det inte tar smak, luktar gott och är ekologiskt allt som oftast.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: