Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3275 ggr
Wida
2013-01-27 11:08

Luva på mantel?

Hur är det med luva på manteln egentligen?

Hör både för och emot så tänkte skriva här och höra vad ni tycker/tror/vet?

Undrar även hur det är med pälsad kant på luva eller struthätta?

Annons:
LinaN
2013-01-27 11:15
#1

pälsad kant har jag sett bilder från codexar på medeltiden, och själv tycker jag att pälskantade mössor, hättor och vantar är suveränt när det är kallt!

huva på mateln kom först mkt senare än medeltid, men är vanligt förekommande i lajvsverige.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Blodfot
2013-01-27 13:52
#2

jag har en matel med luva som jag älskar, den använder jag i lajv, och trivs så bra i!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

LinaN
2013-01-27 16:11
#3

Jag har slopat alla mantlar med huva, tycker det är smidigare med mantel + struthätta det ger extra lager om axlar och bröstkorg, samt att om det regnar så tar det längre tid för det att gå igenom 2 lager ylle än ett lager ;)

Vi testade våra vikingakläder rejält i somras på foteviken, jädrarns vad det regnade stundvis! min struthätta vart genomblöt på 4 timmar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Wida
2013-01-27 21:13
#4

Jag har en mantel med luva nu som jag fått i present men funderar på att sprätta bort luvan och handsy alla fållar! Mest hk är alltså utan luva? Så får det nog bli då :) Och pälskantad struthätta!

orphidea
2013-01-28 16:41
#5

Ingen luva om det ska vara hk, en variant om du vill ha luva är att sy en gardekors :)
Här en en tråd om dem! http://medeltiden.ifokus.se/discussions/4d71487db9cb46223305cd32-gardekors

Upp till toppen
Annons: