Annons:
Etikettallmänt
Läst 3691 ggr
OliviaHonEriksson
2012-12-13 13:46

Medeltidens bönder!

Hej! Jag håller på med ett skolprojekt och det går ut på att ja ska vara en bonde under medeltiden!Glad

Då tänkte jag om någon vet något om dessa punkter som en bonde på medeltiden:

  • Familjeliv
  • Försörjning
  • Utbildning
  • Framtidsutsikter

Tacksam för svar! Glad

Eller kanske länka någon bra sida som ni vet!

Annons:
orphidea
2012-12-13 20:10
#1

För det första skulle jag rekommendera att du använder Google gör att söka fakta på eget håll själv :) men du kanske kan ta kontakt med forskare eller till exempel medeltidsmuseet?

Bjornen
2012-12-14 10:28
#2

1. Familjen mycket viktigt och även bygemenskapen.

2. Självhushållning men ändå handelsutbyte med andra områden och även från mycket avlägsna områden t.ex. svartahavsområdet.

3. Ingen utbildning, men det innebär inte okunskap utan snarare större kunskap än efter 12 års skolutbildning. Viss läs- och skrivkunnighet.

4. Stora framtidsutsikter om familjen arbetade tillräckligt hårt och vädrets makter inte var alltför hopplösa.

eldrött_yrväder
2012-12-14 13:25
#3

Linnéuniversitet har en kurs som heter "sexualpolitik, kvinnor och barn under medeltiden". Ta kontakt med föreläsaren (Anders nånting, om jag inte minns fel) där så kan han säkert hjälpa dig till en bra hög med böcker om ämnet. Jag har tyvärr inte tillgång till kurslistan längre.

MegN
2012-12-14 14:12
#4

Att bönder har "utbildning" är en väldigt modernt påfund. Tidigare var det bara att lära sig genom att "gå dräng" (dvs lärling), och samma gällde det med de flesta yrken - inklusive alla typer av hantverkare (skomakare, krukmakare osv). Vissa yrken hade "gesällprov", dvs man fick bevisa att man var duktig nog för att få kallas skomakare etc. (Sen fanns det hårda begränsningar inom varje "skrå", så ibland räckte det inte att man var duktig - om det t.ex. redan fanns för många skomakarmästare i stan lät de ingen mer etablera sig). De enda utbildningar (så som vi betraktar det) som fanns på medeltiden var för präster osv. Väldigt få utom präster/munkar/nunnor kunde ens läsa… Det behövdes ju sällan (man brukade ha bomärken för att markera sin egendom).

"Framtidsutsikter" tolkar jag mer som karriärmöjligheter, men den "framtid" man hade var väl den att överleva på det man ägnade sig åt. Om man var bonde gällde det dels att ha tur att ha fått ärva (eller gift sig till) bördig och fin mark, och dels att man verkligen höll efter djur, stängsel, diken, hus osv; sådde och skördade i rätt tid m.m. för att få allt att fungera så bra som möjligt. Många barn (=arbetskraft) var bra, men det gick även att anställa drängar & pigor för låg lön. Lönen för en lantarbetare bestod mest av mat & logi, därutöver fick man typ tyg till kläder och några enstaka penningar per år. Bonden (=markägaren) fick väl inte så mycket mer, heller.

Bjornen
2012-12-14 21:17
#5

Läs- och skrivkunnigheten var större än man kan tro. Om inte visar väl alla tusentals näverbrev med runskrift från Novogord omkring år 1000.

Bomärke har använts på föremål eftersom de var lätta att rista in i träföremål.

OliviaHonEriksson
2012-12-16 18:10
#6

Jättesnällt, tusen tack! :)

Annons:
Anthka
2012-12-17 14:06
#7

All information går inte att länka till, en tripp till biblioteket kan ge mycket information. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

SchappisenWilton
2012-12-17 20:57
#8

Vet tyvärr inte mycket om hur bönderna levde… Vet dock att utbildning var helt uteslutet och framtidsplaner var nog, för killar, att fortsätta leva/jobba på gården och för tjejer att bli gifta och flytta till en annan gård..

MVH

SchappisenWilton

Hammarskogen
2012-12-19 09:53
#9

För att kunna ge någon typ av svar på frågan måste man begränsa sig både till land och minst århundrade. Skillnaden mellan Sverige och England är stora tex med avseende på vem som ägde jorden. England före eller efter digerdöden likaså med tanke på lön och frihet (möjligheten att flytta). Skrivkunnighet är ett omtvistat ämne liksom avgränsningen av medeltiden för olika länder.

Upp till toppen
Annons: