Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Allmänt Böcker Eld & lågor Evenemang Hantverk Köp & Sälj Liv & leverne Mat & dryck Medeltidsveckan Nutida diskussioner Paviljonger & inredning Sömnad & dräkter TV & film Tornerspel Vapen & Rustning Inspiration
Sömnad & dräkter

Brokad på medeltiden

2012-10-29 11:32 #0 av: Spikur

Jag har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig att få input till. Vad tillverkades brokad av på medeltiden?

Anmäl
2012-10-29 17:56 #1 av: Leramani

silver och guldtråd som vävdes in i tyget.

Anmäl
2012-10-29 19:19 #2 av: Anthka

Jag har sett exempel på yllebrokad och sidenbrokad. Jag har ett halvt minne av en linnebrokad men kommer inte ihåg om den är medeltida eller senare.
Brokad måste alltså inte innehålla metalltrådar utan andra fibrer går lika bra. Brokad är ju ett vävsätt och har egentligen ingenting med materialet att göra.

Anmäl
2012-11-03 15:12 #3 av: Spikur

Tusan, jag hade hoppats på bomullsbrokad ;) (exklusivt och importerat, visst men). Ylle och sidenbrokad är ju inte så lätt eller billigt att komma över idag...

Anmäl
2012-11-07 20:58 #4 av: Ahnna

Även sammetsbrokad (sammet på sammet) var poppis under en period under sena medeltiden. Men inte bomull.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.