Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1577 ggr
Miliimli
2012-10-25 14:54

Pilgrimsväskan

Vet att den s.k. pilgrimsväskan eller axelremsväskan nämnts i många trådar, men hur gammal är den egentligen?

Vet att den fungerar helt bra på en 1300-tals marknad, men när samma kvinna också vandrar kring i vikingasammanhang antar hon att den inte är riktigt rätt.

Praktisk förvisso, och jag vet inte någon i de sammanhang jag rör mig i som skulle klaga, men det hade varit roligt att veta när den först började dyka upp. :)

Annons:
Anthka
2012-10-25 19:41
#1

Jag har sett den i dokument från ca 1130 och fram till dokument från 1400-talet

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Leramani
2012-10-26 10:51
#2

Troligen inte använd i norden, på vikingatid i någon högre utsträckning.

Det går ju från enstaka individ med ett ovanligt föremål, till många individer med egna tillverkade versioner av samma föremål. På vikingatiden tog detta lång tid.  Exakt hur lång tid är svårt att säga, det varierar ju oerhört  beroende på hur poppis föremålet blev/ hur stort behov det fanns som föremålet fyllde.

Därför kan man inte tvärsäkert säga nånting alls, mer än att man inte hittat några av detta föremål i vikingatida lager. Än.

:))

Just det här föremålet uppträder ju så pass sent i sydligare nejder, att det väl som sagt inte är troligt att det använts i Norden förrän långt efter vikingatidens slut.  Däremot läderpungar av olika storlekar och lite olika utseende kan man tvärsäkert säga att man hade på vikingatid I norden.

/Lera

De Lapsus Resurgam

Miliimli
2012-10-26 17:17
#3

Tack för svaren, det var ungefär som jag trodde då!

Anthka
2012-10-27 21:22
#4

Det ska tilläggas att dokumentet från 1100-talet jag sett den in, är ett brittiskt manuskript (inga sydliga nejder men heller inte riktigt vikingatid)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: