Annons:
Etiketthantverk
Läst 3910 ggr
Gudris
10/6/12, 1:50 PM

Brickbandsväv 4 eller 6m?

Jag är nybörjare när det gäller brickband, men har vävt med bandgrind tidigare och tänker nu sätta upp min första brickvarp. Funderar på att göra iordning 4m, eller kanske 6m för att få ut lite längd i slutändan. Hur mycket av längden "försvinner" (har läst mig till att 1,5m varp kan bli 0,5m band)?

Blir det jobbigare att hantera 6m?

Vad säger ni som kan det här med brickband, är jag på djupt vatten som vill väva långt direkt?

Annons:
Leramani
10/6/12, 2:25 PM
#1

6meter är hanterbart, om du har en plats där du kan haka fast varpen 6 meter bort och spänna varpen.  Alternativt om du har en bandvävstol gäller det ju att du kan varpa upp så långt. Själva vävandet är ju lika oavsett längd på varpen. Det tar bara mer tid.

Men det försvinner en bit i början och slutet. Cirka 30 cm eller så klipper jag bort i slutet, när det inte längre går att väva. Ett par dm i början försvinner för att man behöver sätta fast varpen i t ex ett bälte och så väver man en bit vanligt garn några inslag innan man sedan börjar väva med det riktiga inslaget, så man får en bit man kan knyta av sedan. En halv meter försvinner totalt, ungefär. En del längd kan väl också försvinna när man väver, om man väver hårt?? Men inte så hemskans mycket att 1½ m blir ½ meter band. Det låter väl överdrivet.

De Lapsus Resurgam

Anthka
10/6/12, 6:53 PM
#2

Jag har precis gått en kurs i brickbandsvävning och fick lära mig att en varp ska vara minst: färdigt resultat x 1.3 dvs för 1m band krävs 1.3 m varp.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Gudris
10/6/12, 10:26 PM
#3

#1 ja nån nytta ska väl vår långsmala hall ha :) Tid har jag, har jag mer att väva på så har jag lite mer tid på mig att få till tekniken bra, första biten är sällan den vackraste första gången jag provar…

#2 Smart! Nu ska jag räkna…

LinaN
10/6/12, 11:35 PM
#4