Annons:
Etiketthantverk
Läst 3910 ggr
Gudris
10/6/12, 1:50 PM

Brickbandsväv 4 eller 6m?

Jag är nybörjare när det gäller brickband, men har vävt med bandgrind tidigare och tänker nu sätta upp min första brickvarp. Funderar på att göra iordning 4m, eller kanske 6m för att få ut lite längd i slutändan. Hur mycket av längden "försvinner" (har läst mig till att 1,5m varp kan bli 0,5m band)?

Blir det jobbigare att hantera 6m?

Vad säger ni som kan det här med brickband, är jag på djupt vatten som vill väva långt direkt?

Annons:
Leramani
10/6/12, 2:25 PM
#1

6meter är hanterbart, om du har en plats där du kan haka fast varpen 6 meter bort och spänna varpen.  Alternativt om du har en bandvävstol gäller det ju att du kan varpa upp så långt. Själva vävandet är ju lika oavsett längd på varpen. Det tar bara mer tid.

Men det försvinner en bit i början och slutet. Cirka 30 cm eller så klipper jag bort i slutet, när det inte längre går att väva. Ett par dm i början försvinner för att man behöver sätta fast varpen i t ex ett bälte och så väver man en bit vanligt garn några inslag innan man sedan börjar väva med det riktiga inslaget, så man får en bit man kan knyta av sedan. En halv meter försvinner totalt, ungefär. En del längd kan väl också försvinna när man väver, om man väver hårt?? Men inte så hemskans mycket att 1½ m blir ½ meter band. Det låter väl överdrivet.

De Lapsus Resurgam

Anthka
10/6/12, 6:53 PM
#2

Jag har precis gått en kurs i brickbandsvävning och fick lära mig att en varp ska vara minst: färdigt resultat x 1.3 dvs för 1m band krävs 1.3 m varp.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Gudris
10/6/12, 10:26 PM
#3

#1 ja nån nytta ska väl vår långsmala hall ha :) Tid har jag, har jag mer att väva på så har jag lite mer tid på mig att få till tekniken bra, första biten är sällan den vackraste första gången jag provar…

#2 Smart! Nu ska jag räkna…

LinaN
10/6/12, 11:35 PM
#4

skoj! Själv sätter jag sällan upp kortare varpar än 6m numera… 8m brukar vara den längden jag kör på då brukar det räcka till lite allt möjligt. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
10/10/12, 8:52 PM
#5

Det lutar åt att jag fixar 6m, i helgen eller kanske imorgon… Längtar efter att komma igång nu!

LinaN
10/10/12, 11:22 PM
#6

Glöm inte att visa oss vad du gjort sen :D även om du inte gör klart under helgen

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
10/11/12, 11:16 PM
#7

Hur mycket "spillvarp" det blir beror på två saker, i min erfarenhet: hur mycket trassel du får när du trär korten (nollvision är bra men det blir inte alltid som man har tänkt sig) och vilken sorts mönster du gör/hur många trådar. Jag har gjort band med minimalt spill och andra med väldigt mycket spill fast varparna var ungefär lika långa från början. Men det är oftast lite skillnad på att väva "alla kort åt samma håll" med 6-20 brickor och att väva krusband med 40-60 brickor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
10/13/12, 9:18 PM
#8

Nu satte jag upp 6m så jag kan ju utvärdera när jag är klar!

LinaN
10/13/12, 11:12 PM
#9

nej, du får utvärdera när du trätt brickorna och vävt 20cm! Jag vill ju se! så man får lite inspiration och orkar komma igång med sambons band till hans kaftan!

:)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
10/14/12, 1:26 PM
#10

Ja det har ju redan gjort iofs, Rätt mycket mer än 20cm vävt än så länge :) Jag tycker att mönstret blir väldigt fint och är nöjd med färgvalet. Varpen är i tvåtrådigt ullgarn och trädd på 12 brickor gjorda av spelkort (satsade på kvalité direkt som ni märker… ;) ). Nu måste, måste, måste jag bara hitta ett bättre ställe än soffan att sitta och väva för min rygg protesterar! Sidan vägrar lägga upp bilder så ni får se bilden på min blogg här: http://rudgungudrun.blogspot.se/2012/10/brickband.html

Gudris
10/21/12, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bandet är klart wohoo! 5 m 10 cm band blev det och jag har nog "tappat" ca en meter. Tror jag, borde ha kontrollmätt varpen, men det kom jag på nu… I början blev det lite för löst och lite småfel, som det brukar bli första gången jag gör något, men sen blev det super. Nu ska jag bara bestämma vad jag ska ha det till och hur mycket de olika ändamålen behöver. Bälte till överklänning och band till knästrumpor blir det t o börja med.

LinaN
10/21/12, 8:17 PM
#12

tjusigt! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
10/23/12, 7:05 PM
#13

Tack :)

Annons:
Ahnna
11/7/12, 8:54 PM
#14

Jättefint! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: