Annons:
Etiketthantverk
Läst 6505 ggr
MegN
2012-09-18 13:14

Behandla träskålar avsedda för mat?

Jag köpte några obehandlade (svarvade) träskålar, och någon sa att jag borde behandla dem med paraffinolja innan jag äter i dem. Sen såg jag i något annat sammanhang att någon pratade sig varm för bivax jämfört med paraffin…

Är det någon som har erfarenhet av olika ytbehandlingar på träföremål som ska användas att ha mat i? Det måste förstås tåla varm mat (gröt/soppa/gryta osv).

Annons:
DesK
2012-09-18 13:22
#1

Bivax tycker jag är oslagbart! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LinaN
2012-09-18 15:32
#2

köra paraffin, snabbt o enkelt. ger ingen bismak över huvud taget om det får gå in i trät och man torkar bort överskottet med en trasa.

kör mina trägrejor i diskmaskinen, parafinoljar dem när de börjat torka efter disken. gjort så i 2 år nu utan att något spruckit eller blivit förstört.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

gummimamma
2012-09-21 19:40
#3

Båda två, paraffin och bivax, är nog bra för träföremålen. Ta det som du har lättast att få tag på. Båda sorterna används av trähantverkare för att behandla trä som ska användas till mat.

Jinaum
2012-09-28 17:45
#4

Kört på rapsolja jag.. penslar på tills det inte drar åt sig något mer men det tar evigheter.

Upp till toppen
Annons: