Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2113 ggr
orphidea
2012-08-25 15:59

Lite valkade/ej valkade ylletyger

Hur gör ni när ni syr(framförallt handsyr) i ylletyger som "frasar" upp sig i kanterna? Jag har hittils suttit och sytt kaststygn runt kanterna, men finns det bättre metoder? Eller ska jag kanske sluta vara så himla rädd för att tyget ska gå sönder under tiden jag syr ihop plagget?

Tack på förhand för svar :)

Annons:
LillaFrökenUtter
2012-08-26 11:13
#1

Jag sicksackar eller overlockar tyget innan jag syr ihop det. Så slipper jag vara nervös, och det syns i vilket fall inte efter att jag har fällt sömsmånerna. Flört

orphidea
2012-08-26 20:45
#2

Ja jo, jag är lite allergisk mot maskinsöm på de plagg jag gör till mig själv dock. Men ändock ett tips, tack!

Anthka
2012-08-27 08:58
#3

Nu syr jag långsömmarna på maskin (raksömmen som många handsyr), men sedan fäller jag sömsmånerna för att slippa att de fransar upp sig (och för att det ser snyggare ut). Fällda sömmar är det "HK rätta" sättet att handsy plaggen på.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

orphidea
2012-08-27 13:50
#4

Jag brukar fälla, och det tänker jag även göra med det här plagget. Jag tar det som att jag kanske ska sluta vara så harig och helt enkelt bara sy ihop :)
Tack för svar!

RedPoison
2012-08-30 23:40
#5

Kan vi få se en bild på en fälld söm? :)

Anthka
2012-08-31 08:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag brukar fälla båda sömsmånerna åt samma håll:

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
MegN
2012-09-13 13:36
#7

Jag har gjort så att jag klipper ner ena sömsmånen till halv bredd (eller ser till att det blir så när jag syr ihop), sen viker jag den breda sömsmånen runt den smala och syr sen ner. Det brukar jag framförallt göra när jag syr tält och i tyg som normalt fransar sig, som linne etc. Ylle är inte lika petigt, så jag ska testa den där varianten att bara lägga ikull sömsmånen "en gång" och sy ner nästa gång jag syr ett ylleplagg.

Annars är det ju en speciell visuell effekt när man lägger isär sömsmånarna och syr ner båda två - den "prickiga" randen som syns på rätsidan efteråt blir ju en trevlig dekorsöm.

Upp till toppen
Annons: