Sömnad & dräkter

Lite valkade/ej valkade ylletyger

2012-08-25 15:59 #0 av: orphidea

Hur gör ni när ni syr(framförallt handsyr) i ylletyger som "frasar" upp sig i kanterna? Jag har hittils suttit och sytt kaststygn runt kanterna, men finns det bättre metoder? Eller ska jag kanske sluta vara så himla rädd för att tyget ska gå sönder under tiden jag syr ihop plagget?

Tack på förhand för svar :)

Anmäl
2012-08-26 11:13 #1 av: LillaFrökenUtter

Jag sicksackar eller overlockar tyget innan jag syr ihop det. Så slipper jag vara nervös, och det syns i vilket fall inte efter att jag har fällt sömsmånerna. Flört

Anmäl
2012-08-26 20:45 #2 av: orphidea

Ja jo, jag är lite allergisk mot maskinsöm på de plagg jag gör till mig själv dock. Men ändock ett tips, tack!

Anmäl
2012-08-27 08:58 #3 av: Anthka

Nu syr jag långsömmarna på maskin (raksömmen som många handsyr), men sedan fäller jag sömsmånerna för att slippa att de fransar upp sig (och för att det ser snyggare ut). Fällda sömmar är det "HK rätta" sättet att handsy plaggen på.

Anmäl
2012-08-27 13:50 #4 av: orphidea

Jag brukar fälla, och det tänker jag även göra med det här plagget. Jag tar det som att jag kanske ska sluta vara så harig och helt enkelt bara sy ihop :)
Tack för svar!

Anmäl
2012-08-30 23:40 #5 av: RedPoison

Kan vi få se en bild på en fälld söm? :)

Anmäl
2012-08-31 08:06 #6 av: Anthka

Jag brukar fälla båda sömsmånerna åt samma håll:

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.