Annons:
Etikettallmänt
Läst 5914 ggr
Fröja
2012-08-24 13:05

Vadmal

Var nyfiken och tittade runt efter Vadmalstyg.

medeltidsmode har just nu ingen vadmal annars skulle jag beställt där.

Korps/ravencraft har tunn vadmal, fin vadmal och vadmal. sen har de även något som kallas kläde.

handelsgillet har vadmal/grovt kläde.

medeltidsmodes vanliga ulltyger ligger på runt 200-225kr

Korps tunna vadmal ligger på 125, fin vadmal 175-250, vadmalen 235-296kr, klädet ligger på 225 kr

handesgillet tar 240krför vadmal/kläde

kommer nog beställa tygprover så jag vet vad jag får för kvalite, men skillnaden mellan Tunn Vadmal, Fin vadmal, vadmal och kläde?

Annons:
Hyrrokkin
2012-08-24 20:59
#1

Kläde är även det av ull, men med bättre råvara och tätare vävt än vadmal, och är efterbearbetet på lite olika sätt. Vadmal i sin tur bearbetas i en sk. vadmalsstamp för att få den där täta, vattenavvisande funktionen som även gör att det inte längre syns att det är vävt.

Fröja
2012-08-28 13:11
#2

är det någon som har köpt tyg och kan berätta skillnaden mellan Tunn Vadmal och  Fin vadmal?

orphidea
2012-08-29 11:35
#3

Jag har köpt tyg, samt gått omkring i butiken och klämt på allt de hade, hos Korps och jag(som inte på något sätt är någon expert) kan inte se någon större skillnad på tunn och fin vadmal. Prova att mejla dem om detaljer? De brukar vara hjälpsamma :) Det kan ju vara så att den fina vadmalen, till skillnad ifrån tunn vadmal, är gjord av 100% ren ny ull. Den tunna vadmalen är ju till 20% återvunnen ull.

orphidea
2012-08-29 14:08
#4

Och jag vill höja ett varningens finger för just den tunna vadmalen, den ruggas snabbt upp och blir nopprig och luddig. Har vänner som sytt klänningar i den, och de ser noppriga ut redan efter några få dagars användning.

MegN
2012-09-13 13:04
#5

Hm, undrar om det var just den (tunn vadmal) jag köpte några meter av i Söderköping…

Jinaum
2012-09-28 17:47
#6

Haft den tunna vadmalen från Korps i ca 4 år nu… Min kolt ser fortfarande fin ut men börjar bli sliten då man ser varpen nu mer. Men aldrig loppats för mig.

Annons:
orphidea
2012-10-01 23:39
#7

#6 Jinaum:

De plagg som mina vänner(och jag själv) sytt i den tunna vadmalen som snabbt börjat noppra sig är sydda de senaste två åren, så det kan säkert vara så att de antingen ändrat "receptet" eller att vi fått tag på måndagsexemplar. Men min uppfattning om tyget behöver självklart inte överensstämma med andras. Jag personligen skulle inte rekommendera att sy "finare" plagg såsom klänningar av det :)

Jinaum
2012-10-02 15:57
#8

#7 Kan så vara så. Köpte tyg för 2 år sedan till byxor. Men de slets precis som alla andra byxor för att jag är storvuxen. Annars köper jag inte tyg så ofta.

Anthka
2012-10-03 09:43
#9

Det är en kvallitetsskillnad på den tunna vadmalen, jag köpte mig svart tunn vadmal för en herrans massa år sedan (2007 el  2008), den är perfekt. Ingen färg som fäller, inga noppror, ingenting. De senaste åren har jag köpt en hel del tunn vadmal till lite grövre projekt (väskor, arbetskjortel, kraftigare struthättor etc) och den vadmalen fäller ohemult mycket färg, även efter tre omgångar i tvättmaskinen, den är inte lika bra valkad och nopprar sig lätt.
Det kan bero på att de numera har 70% ny ull och 30% återvunnet material i tyget.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2012-10-13 15:42
#10

Den stora anledningen till att Korps tunna vadmal nopprar sig och blir luddig är för att den återvunna ullen är söndertuggad och har väldigt korta fibrer.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: