Annons:
Etiketthantverk
Läst 2051 ggr
PogoPedagog
8/22/12, 8:24 PM

Tips om skotillverkning önskas

Hej. Jag behöver göra nya skor då mina gamla är utslitna. De hade jag gjort själv av en gammal skinnjacka och tjockare läder i sulan. Problemet med dem var att de töjdes i hälen så jag trampade utanför sulan, trots en förstärkningslapp jag satt dit redan från början.

Nu vill jag gärna ha bilder på eller beskrivning av vilka skor ni har och hur dom funkat för att jag ska veta vilken modell jag ska göra nästa gång.

Jag har även funderingar kring om jag ska göra i tunnt skinn igen och i en modell som är lätt att ta in efterhand som de töjs. Eller om jag ska göra i tjockare skinn och hoppas på att de inte töjs. Det senare är svårare för mig då jag inte håller på med läderhantverk annars.

Alla tips och tankar är välkommna.

Annons:
Hyrrokkin
8/22/12, 8:31 PM
#1

Har tyvärr inga tips eftersom jag är total sko-newbie, men jag sparar tråden och hoppas någon har bra tips. Jag är också sugen på att fixa skor Skrattande

LinaN
8/23/12, 11:46 AM
#2

jag trivs ju med mina vikinga-gorbys däremot så nästa uppsättning jag gör, då dessa börjar bli slitna, så kommer jag göra häldelen av skon högre så jag kan stoppa i ullsulor utan att det känns som om skon ska falla av i varje steg jag tar.

sydda skor har jag aktat mig för, har inte orken till att göra sådana själv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Barberaren
11/13/12, 6:40 PM
#3

Varför inte köpa Skoboken Stefan ….. har gjort den för medeltida skor, fastän jag har svårt med finmekaniken, så funkar mönstret av heby-kängan så bra att jag ska sy 2 par, ett till Årsunda-helger och veckor, ett annat par till att använda till vardags, sprang och köpte mig en ÄKTA rävkappa, som jag tänkte fodra stövlarna med och dekorera som med

Upp till toppen
Annons: