Sömnad & dräkter

Hjälp med tyg-val till 1400-talsklänning

2012-08-20 19:01 #0 av: DramaSara

Hej kära vänner!

Jag var på medeltidsveckan på Gotland för 6:e året i rad nu i augusti, och jag har så många år varit så imponerad över alla vackra kreationer som folk har lagt ner så otroligt mycket tid (och säkert pengar) på! Så nu i år gjorde jag slag i saken och köpte ett mönster från "Reconstructing history" på en 1400-talsklänning.

Men jag har ju bara sytt linneklänningar innan, och blev plötsligt lite rådvill inför vad jag ska välja för typ av tyg. Jag vill ha någon form av ylle, men jag behöver lite tips på vad som är lämpligt. Jag har aldrig handlat eller sytt i ylle, så jag ber om all hjälp jag kan få! Allt från vad som räknas som ett bra meterpris till själva kvaliteten.

Här är en länk till mönstret jag köpt:

http://store.reconstructinghistory.com/rh007-1440s-1480s-ladys-v-neck-gown.html

Kram på er så länge!

Anmäl
2012-08-20 22:30 #1 av: Loviz

Hej!
Mitt tipps är att höra av sig till Medeltidsmode.se och be om tygprover. Kerstin har bra tyger till bra priser och man får tygprover gratis så man kan se färg och känna lite på kvallitén.

korps.se och handelsgillet.se säljer även de tyger och man kan få tygprover men det kostar en slant (men det är det värt).

Det här är de affärena jag har erfarenhet av att handla via nätet av. alla 3 är bra och har mycket kunskap/bra service.

Annars när man köper ylletyger så är det bra att höra om det är 100% ull eller om det är annat material inblandat. Är det annat inblandat bör tyget vara billigare (finns säkert undantag). Jag har själv köpt ylle och polyesterblandning så det är inget fel med det (mönstret var sååå fint ;P ), Men det kan vara bra att veta och då kunna avgöra hur HK man vill vara.

Anmäl
2012-08-23 19:49 #2 av: DramaSara

Tack snälla Loviz för dina goda råd, jag ska genast undersöka vidare!

Anmäl
2012-08-23 22:43 #3 av: DramaSara

Hur "HK" är kläde om man vill sy en sådan 1400-talsdräkt? Är det lättare/bekvämare/skönare att bära än t ex tunn eller fin vadmal?

Inser nu hur lite jag vet om detta!

Anmäl
2012-08-25 15:54 #4 av: orphidea

Kläde skulle åtminstone jag satsa på, finns källor på att vi i sverige importerade mycket tyg av den kvalitén! Korps tunna vadmal tycker jag personligen är rätt kass till kläder, sålänge det inte rör sig om hättor, överklänningar och andra värmande plagg.

Jag rekommenderar även naturtuche.de som visserligen är tyskt men har jättefina tyger! Euron är ju låg nu dessutom ;)

Anmäl
2012-08-25 23:29 #5 av: RosaGosa

har sytt en klänning efter det mönster du tänkt använda och ajg skulle råda dig att använda mönstret som en guide, inte använda det rakt av. Jag fick sy om min klänning jättemycket för att den överhuvudtaget skulle gå att använda.

Anmäl
2012-08-28 18:39 #6 av: DramaSara

RosaGosa: Tack för dina råd! På vilket sätt behövde du sy om den?

Orphidea: Ska genast kolla upp sajten, tack!

Anmäl
2012-09-02 13:36 #7 av: RosaGosa

# 6 DramaSara, mönstret är väldigt stort! Måttade efter min stl och det slutade i att jag såg ut att bo i ett tält. Fick klippa bort massor av tyg och ta hjälp av en väna tt anpassa det så att jag kunde få till en klänning. fick itne heller till ryggen något bra. Det är svårt att vika kragen som ska vara i ett stycke bak och ett stycke fram (sitter i hop med klänningen) det blev jättebuckligt och itne alls snyggt så det slutade med att det blev V ringat både fram och bak.

Ta mönstret som en fingervisning om hur du ska göra men du kommer itne kunna sy helt efter mönstret. Svårt att riktigt beskriva...

Anmäl
2012-09-03 06:01 #8 av: LillaFrökenUtter

#7 Är inte tanken med den klänningsmodellen att den ska ha mycket tyg, och veckas på plats mot kroppen med ett bälte? Har jag för mig...

Anmäl
2012-09-14 21:16 #9 av: Gudris

Klänningsmodellen ska vara stor och veckas snyggt med ett bälte rätt högt i midjan. Jag skulle nästan säga att den räknas till den burgundiska stilen och det är väl v-ringad halslinning och tyg i överflöd som är grejen då. Bälte som markerar midjan och snyggt fall i kjolen.

Tygprover från medeltidsmode är en bra väg att gå för att välja tygkvalité och sen behöver du en vettig underklänning :)

Här är min vän Sara i sin burgund, den är stor som ett tält utan bältet, med är den supernice!

Anmäl
2012-09-14 21:21 #10 av: Gudris

Här är min stora 1400-talsöverklänning, den är lite samma stil men enklare, ingen v-ringning. Ser helt knäpp ut utan bälte och absolut bäst ut när jag hakar upp den lite.

Anmäl
2012-10-28 16:14 #11 av: DramaSara

Fantastiskt vackra klänningar, Gudris! Vad har du och din vän Sara använt för tyg i era kreationer?

Anmäl
2012-11-03 14:54 #12 av: Gudris

Sara har sammet i sin gula, vet inte närmre vilken typ dock. Jag har ylle i båda, den bruna är i lite tjockare kvalité, men vet inte vad den kallas... Ylle är fantastiskt! Planerar att fodra den bruna med tunn kypert eller tuskaft.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.