Annons:
Etiketthantverk
Läst 4450 ggr
fayefaye
8/17/12, 2:44 PM

Bandgrind

Är lite sugen på att börja göra egna band och hade då funderat på brickband, men så snubblade jag över en video där en tjej visar hur man gör band med bandgrind och det såg också roligt ut. Läste lite om bandgrindar och hittade info om att de har funnits väldigt länge, så frågan är ska man börja med bandgrind eller brickor? Vad kan vara lättast för en nybörjare? Tycker att bandgrinden ser smidig ut.

Annons:
Loviz
8/17/12, 5:23 PM
#1

Hej!

Bandgrind (jag brukar kalla det grindväv) är mycket smidigare. Så är du helt nybörjare så får du resultat fort, men det går inte att variera mönstren lika mycket som med brickband.

Brickband är inte jätte svårt heller men man får räkna lite mer (räkna hur många varv man vridit brickorna å så) med en grindväv är det bara att väva på när den väl är uppsatt.

Jag har bara vävt med brickor en gång å det var för ca 10 årsedan så jag ska inte uttala mig jätte mycket om det, men jag minns att jag hade lite bekymmer med att minnas vad jag slutat och skulle börja. men sånt löser sig nog efter ett tag.

fayefaye
8/17/12, 5:49 PM
#2

Är det lätt att lära sig själv tror du eller behöver man gå en kurs?

LinaN
8/17/12, 11:19 PM
#3

det är inte så svårt, sätt upp en varp som är 1½-2½m och testa på.

däremot så är grindväven inte tillräckligt gammal för vikingatid om jag minns rätt, men till medeltid och senare är det inga problem alls att köra med dem.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hyrrokkin
8/18/12, 11:23 AM
#4

#3 Menar du verkligen meter? Inte decimeter?

Loviz
8/18/12, 12:11 PM
#5

Det går rätt fort att väva ett band som är några meter så ja LinaN menar meter. Att däremot sätta upp en väv för några decimeter känns onödigt med jobb för så lite band.

Vill du ha lite foton på hur jag har satt upp min bandgrind så hojta.

Hyrrokkin
8/18/12, 12:17 PM
#6

Jahaaa, nu är jag med på vad ni menar. Jag tänkte att grinden skulle vara så bred. Inte längden på trådarna Skäms

Annons:
LinaN
8/18/12, 8:27 PM
#7

haha! varp = det du väver av, där du slår ditt inslag ^^

Jag sätter sällan upp vävar som är kortare än 6 meter nuförtiden.  oavsett vävteknik.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hyrrokkin
8/18/12, 11:30 PM
#8

Ja alltså jag vet ju det egentligen, det var bara jag som inte läste eller tänkte ordentligt Tungan ute

LinaN
8/18/12, 11:40 PM
#9

#8 sånt som händer ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

skapa
8/19/12, 4:23 PM
#10

Låna en bok på biblioteket det kan underlätta, eller kolla på internet t.ex. här  http://svenska.yle.fi/matochfritid/hobbyartikel.php?id=274

eller här  http://vetamix.net/video/v%C3%A4va-bandgrind_1701

fayefaye
8/21/12, 10:59 PM
#11

#3 Är än så länge mest inne på medeltid så det funkar nog då :)

#5 Vill gärna se foton! Är ju helt nybörjare på detta :D

#10 Det var precis den videon jag tittade på när jag blev nyfiken, hehe :)

StuteriSolo
8/22/12, 2:22 PM
#12

finns en bok som heter gamla ulltekniker eller något liknande, har den hemma, den beskriver bra hur man gör med bandgrind(och brickor) förfatatre är i allafall Kerstin gustavsson.

Har gjort flera band av egen ull,det är himla kul Skrattande

Upp till toppen
Annons: