Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 7727 ggr
[linnzy]
2012-08-13 01:16

Nybörjar-hjälp!

Hejsan!

Jag är ny på området "medeltid", eller tja ny och ny…ett intresse har alltid funnits men jag har mest läst skönlitterära verk som utspelats i sagda tid.

Nu är det så att jag har tänkt att sy en vikingklänning/ medeltidsklänning.

Som ni kanske förstår så vet jag inte riktigt vart gränsen går mellan vikinga- och- medel-tid.

Jag tänkte att här finns det säkert någon som kan hjälpa, antingen genom att tala om det för mig eller genom att ge mig matnyttiga länkar, mitt eget sökande har bara gjort mig förvirrad.

Nåväl, denna dräkt jag skall sy skall inte vara i naturlig storlek, den skall vara i dockstorlek, barbiestorlek. Dockan skall bli en gåva till en vän i USA, alltså en OOAK (One Of A Kind). Och jag vill att den skall representera Sverige, därav föddes ide'n till en vikinga-docka.

Jag har tänkt att det skall vara en rik "lady" eller hur man ska säga.
Färgerna MÅSTE gå i blått och gult (svenska flaggan).

  • Men hur ska de se ut och av vilket material?
  • Vilken typ av skor borde hon bära ? (Något i läder antar jag)

Jag fastnade först för denna designen;

http://www.amazon.com/Medieval-Renaissance-Costume-Artemisia-Designs/dp/B0074N0L3M

Men tyvärr så skriker den mer Engelsk medeltid än svensk tycker jag, men så är jag inte heller någon expert.

Jag antar att det ska vara något mer i stil med denna;

http://mizzd-stock.deviantart.com/art/Authentic-Viking-Maiden-2-299041980

Om någon har något bra mönster att gå efter så vore det toppen. Eller ja behöver inte vara riktigt mönster men något att gå efter på ett ungefär eftersom jag ändå blir tvungen att göra mitt eget mönster så det blir rätt storlek.

ALL info är jättebra!

Tack på förhand!

Annons:
Leramani
2012-08-13 09:57
#1

Hej

TItta i historiska världars mönstersamling, där finns vikingakläder på bild och med mönster och beskrivning. De är historiskt korrekta.

http://histvarld.historiska.se/draekter/vkvinna/index.html

/Lena

De Lapsus Resurgam

LinaN
2012-08-13 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

ska du köra vikingatid så är den översta klänningen i blått och gult helt fel ute. Den nedre bilden är mycket bättre.

Lägger upp några bilder här på folk som jag fotograferat på vikingamarknader för att du ska få mer känsla för vad du letar efter ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-08-13 12:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

ok denna har jag inte fotat själv då det är jag på bilden ^^ sämsta hållningen ever men men bjuder på det ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-08-13 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

typiskt för den vikingatida mode-hypen är att alla har hängsleklänningar av olika tub-typ. Med matchande spännen (till en docka/barbie kan ett par vackra knappar fungera som spännbucklor)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-08-13 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

vanligt kvinnligt ytterplagg, en kaftan med spänne framtill.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-08-13 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

två damer, ena med sköldehamnshätta, en vanlig modell på struthätta som representerar vikingatiden.

hoppas du fått litet inspiration :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[linnzy]
2012-08-13 19:37
#7

Tackar så mycket för all hjälp! Nu har jag iallafall ett hum om klänningsmodellen.

ska bli kul att göra så fort jag lyckats samla ihop allt material!

LinaN
2012-08-13 21:31
#8

Jag har en hel del spillbitar i både ull och linne som jag kan sälja för en billig peng + frakt har i en hel del färger också bland annat både blått och gult. Så är det intressant så säg till. är bitar från 10x10cm stort till 40x40 så det finns en del att välja på och även flera mindre bitar som man kan få ut mönsterdelar på också.

så är det intressant hojta till :)

kan tänka mig att det kan vara 5-20kr/bit beroende på storlek och material. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: