Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3747 ggr
Theiresias
2012-08-03 08:00

Vikingaklädsel

Jag ska ge mig på att sy en vikingatida klädedräkt och har lite funderingar på det.

Klänningen som ska vara under hängselkjolen, vilken typ av halslinning bör den ha. Nyckelhål går bort, men skulle en fyrkantig fungera och vara någorlunda HK?

Ni vikingaklädda damer, hur många lager tyg har ni och i vilka material?

Jag vill helst att klänningen under hängselkjolen ska vara i linne, av praktiska skäl, men hur HK är det? Har inte hittat så mycket att läsa om vikingatida klädsel.

www.bakomfoten.blogg.se

Annons:
Leramani
2012-08-03 13:29
#1

Man har (HK) särk, klänning, hängselklänning och mantel/kappa.
Särken i linne, klänningen ska nog vara ull men i praktiken ser man dem oftast i linne, hängselklänningen i ull och mantel i ull.

I en vikingatida verklighet fanns nog många kvinnor som inte hade tyg till mer än särk och /eller klänning, men när man reenactar så reenactar man lustigt nog bara rika människor….  vikingarna skulle nog bli väldigt undrande om de såg en nutida vikingamarknad. En samling hövdingar och deras kvinnor utan tjänstefolk och trälar?????

Jag har sett hängselklänning i linne, men det ser in rätt ut i mina ögon.
Det handlar nog mer om att många bara är på marknader och andra evenemang på sommaren när det är varmt och vill vara svala och slippa tjocka tyger.
När det är för varmt tar man hängselklänningen ovanpå särken men det vore nog mer rätt etikett för vikingatid att ta av hängselklänningen och ha särk och klänning på.

Fyrkantig halslinning är knappast vikingatida.

De Lapsus Resurgam

Theiresias
2012-08-03 13:40
#2

Tack för svaret!

Vet du hur det är med formen på halslinningen? Skulle man kunna ha en fyrkantig?

Vikingarna skulle nog bli förvånade, men vem vill vara träl?

Jag har också sett en hel del hängselklänningar i linne, men där håller jag mig till ylle, klänningen däremot får nog bli i linne.

www.bakomfoten.blogg.se

LinaN
2012-08-03 15:30
#3

Min senaste klänning har u-fyrkantigt halshål. Finns dåligt med avbidlningar på vad som fanns och inte fanns. Däremot så ska man nog försöka hålla sig undan båtringade halsöppningar då båtringningen är ett senare påhitt (som jag har förståt det, finns ju båtringade klänningar avbildade från medeltiden iaf)

på en hängsleklänning som är omönstrad går det åt ca 150cm tyg för mig, på en mösntrad och om man vill syssla med mönsterpassning brukar jag  behöva köpa 2-2½m.

Undersärkar och klänningar kör jag rakt av 3 m på. Brukar bli nån halv kvadratmeter sammanhängande spillbit att göra annat av. Är tyget docks ådant att jag kan lägga mina mönsterdelar på tvären så brukar jag kunna klara mig på bara 2 meter.

Sen om vi hade haft vikingar på besök idag, så hade de nog inte bara blivit förvånade över så mycket fint folk, utan även över alla manicker och tjänster som finns av idag som gör trälen helt överflödig. Även om jag gärna hade haft några trälar, men tydligen är människohandel inte gångbart i sverige ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2012-08-03 16:03
#4

#3 kikar man på tidiga medeltida avbildningar är det nyckelhål eller rundade halslinningar (såpass stora att man får igenom huvudet men inte mycket större) som gäller. Båtringnigarna kommer någonstans under första halvan av 1300-talet och djupare halslinningar hör till 1400-talet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Theiresias
2012-08-03 17:40
#5

Jo nyckelhål har jag förstått är lite senare. Jag får se vad jag väljer, en rundad eller kanske lite mer fyrkantig. Det senare skulle kanske se trevligast ut med tanke på att hängselklänningen blir rak upptill.

www.bakomfoten.blogg.se

Leramani
2012-08-03 18:00
#6

Fyrkantig är inte HK. Men det kan man ju ha ändå.

De Lapsus Resurgam

Annons:
LinaN
2012-08-03 21:22
#7

min är fyrkantig-Uformad. skitnöjd med den, är den klänning som sitter snyggast över brösten på mig och passar fint till både undersärken och hängsleklänningen. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2012-08-07 18:11
#8

Det finns fynd på fyrkantig halsöppning. MEN den är en tunika med en fyrkants lapp mitt fram på bröstet med.
Och en manssärk.

Samt att den har en klycka vid ett av hörnen som skall knytas ihop med ett snöre. Så helt off är det inte och det finns fynd. Men för kvinnor vet vi inte eller på andra sorters modeller.

Denna kommentar har tagits bort.
Theiresias
2012-08-07 22:46
#10

Det fick bli rund. :)

www.bakomfoten.blogg.se

Upp till toppen
Annons: