Annons:
Etikettallmänt
Läst 2184 ggr
LajvKrattan
2012-08-01 10:30

Vuxen storlek?

Med tanke på att nästan alla på medeltiden var bönder och inte hade särskilt mycket tyg eller pengar, så tänker jag att ett barn inte får nya kläder särskilt ofta, och får bära sin vuxna storlek tidigt. Stämmer detta? Och i så fall -gör man så nu på medeltidsevent?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Leramani
2012-08-01 11:00
#1

På reenactment tänker de flesta att just de var finare och hade finare kläder, enligt min erfarenhet. Det är inte särskilt många fattiga på medeltidsmarknaden i Visby, typ 1 eller 2, och en jäkla massa rika. Ungefär tvärtemot hur det faktiskt var i visby 1356.

Du har helt rätt, barnen fick ärva lite hur som och det syddes antagligen in så att man sedan kunde släppa ut igen eftersom de växte. Det gör man nog inte  på några medeltidsevent.

De Lapsus Resurgam

LinaN
2012-08-01 13:28
#2

och inte bara som #1 säger utan även vuxenkläder som vart sönderslitna syddes om till mindre plagg, när de små plaggen vart uttjänta så gjordes de om till ännu mindre saker, typ handdukar och allt möjligt annat. Tills det vart så omgjort och använt att det inte höll ihopa längre.

man hade ju ett helt annat sorts förhållande till trasiga saker förr, om det gick sönder lappade och lagade man, när det inte gick att lappa och laga så använde man det som man fortfarande kunde använda och gjorde något annat av det. Vi har ett konsumptionssamhälle, när tennissockarna går sönder slänger vi dem, men på medeltiden och så sent som in på 1800-talet så stoppade man sockarna.

Min svärmor stoppade till och med sina nylonstrumpbyxor när de gick sönder när hon vart ute i rockabilly-svängen som ung.

finns en anledning till att vi idag har sådana enorma mängder sopor.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Leramani
2012-08-01 13:44
#3

#2  Och en begynnande brist på råvaror..

De Lapsus Resurgam

LinaN
2012-08-01 14:15
#4

# Amen to that!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2012-08-01 15:53
#5

#2 och när man inte kunde använda trasorna mer blev de stoppning/tätning emellan stockarna i timmerhusen. Senare blev de trasmattor (1800-tal) och ute i Europa har lapptäcken varit ett populärt sätt att använda upp de sista resterna av välanvända plagg.

Det är klart man hade ett annat förhållningssätt till sina saker när man själv har tillverkat dem, alt bytt eller köpt dem för mycket dyra pengar. Då tar man hand om sakerna. Vi som kan köpa nya kläder för en hundralapp på hm är inte lika rädda om sakerna eftersom vi inte ser arbetet bakom dem. Då köpte man en byrå som höll i generationer, idag byter vi hela vårt vardagsrum varje år allt efter hur modet växlar.

Idag är dessutom många saker är av så dålig kvallitet så de går sönder på ett halvår och går sedan inte att reparera (plast är svårt att laga).

Fram för fler kvallitetsvaror som håller en livstid!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2012-08-01 20:34
#6

#2 ja plast ska man inte ens prata om!

länge leve menskoppen! o med tanke på att min första jag fick i rågummi höll i över 10 år så lär mina silikonproppar hålla mitt menstruerande liv ut. Och det UTAN att bidra med 3hg sopor varje månad i bindor, tamponger och trosskydd ^^ i de nästkommande 20-30 åren!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Gudris
2012-08-02 20:47
#7

#6 Amen för menskoppen!

Upp till toppen
Annons: