Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 2839 ggr
LinaN
2012-07-30 16:55

Röstning om Lekar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och Ahnna pratade på att eventuellt skriva en eller ett par artiklar med vikingatida och medeltida lekar och lägga upp här.

Problemet är ju att källorna är väldigt sparsamma med lekar åtminstonne från vikingatiden (jag har dålig koll på medeltidens lekar) så då är min fråga skulle ni vara intresserade av att läsa om och eventuellt prova lekar som man rekonstruerat från dels vikingatid, medeltid och i vissa fall så sent som 1800-talets allmoge för att ha något mer än hnefatafl att spela när man är ute på evenemang?

Många lekar och deras regler har gått förlorade från vikingatiden, en lek som man lekte enligt isländska sagor är knattleikr, men ingen vet exakt HUR det gick till, bara att det vart våldsamt och involverade en boll. (så den populära tolkningen är att det är en typ av rugby.)

Så vad tycker ni?

Även om vi inte har historiska belägg och källor är ni intresserade av att läsa om de lekar som förekommer på marknader runtom i sverige och eventuellt europa?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
dragonstar
2012-07-30 17:31
#1

Har ingen kunskap själv me ntycker det är en yppelig ide,

Jag skulle ävn uppskatta en någon artickel om leksaker man gjorder under vikinga och medeltid, iallafal lde rika barnen måste ju haft handjorda leksaker.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Leramani
2012-07-30 17:34
#2

Jag tror inte att man hade någon större tillverkning av leksaker,  man uppfattade inte barn som mer än mindre vuxna, de fick börja göra vuxensaker mycket tidigare än nutida barn,  de räknades som vuxna i tidiga tonåren eller ännu tidigare. Det är den uppfattning jag har fått iaf.  Lekar här menar nog det man gjorde som vuxen,  ungefär som sport ;)

De Lapsus Resurgam

LinaN
2012-07-30 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

lyckades ju glömma omröstningsknappen.. :S

Lekar är mer som sport. Men leksaker fanns allt till barnen ändå. på vikingatid finns det trähästar bevarade, och korta småsvärd. Sen är det ju inte omöjligt att flickor lekte med dockor redan då. Enkla små saker till mer avancerade.

Men nu vart det lek-lekar dragkamp, stockstötning mm jag syftade på ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
2012-07-30 17:55
#4

Jag säger ja til lekar =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Gudris
2012-07-30 21:44
#5

Låter kul tycker jag, hör er för på Gotland om de gutniska lekarna, de flesta har gamla rötter så vitt jag vet. Typ stötte stang, dra hank, kasta varpa, rövkrok, pärk osv. Gotlänningarna är ju minst sagt aktiva med lekarna fortfarande och t ex rövkrok behöver man inte direkt nått material till, bara lekande :)

Upp till toppen
Annons: