Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4353 ggr
dragonstar
2012-07-25 21:58

När tygbitar blir över.

Vad gör ni med era små tygbitar?

Har fått en del löjligt små bitar över de flästa är runt 5-15 cm och jag sittero h funderar på att sy ihopp dem till en större tygbit men vet inte vad jag ska göra med dem sen.

Så tänkte kolla med er vad ni gjort av små tygbitar/ skinbitar?

Vad kan man allmänt göra? visa gärna bilder = )

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
MegN
2012-07-25 22:24
#1

Bitar av ylletyg i liknande kvalitet kan man göra små pungar av, fyrkantiga eller ovala (dvs ovala neråt). En färg på vardera sidan. Och brodera…?

Jag brukar spara allt smått som absolut inte går att göra egna plagg av (men ändå är för stora att bara vara "spill") i en stor kasse, och när jag t.ex. behöver en liten förstärkningsbit till något annat plagg rotar jag runt i "småbits-kassen".

En gång sydde jag en yllekjortel som hade avvikande färg på "spjället" under armen (dvs den kvadratiska "kilen"). Såg rätt kul ut ;-). (Fast det berodde på att jag hade klippt till kjorteln vid ett tidigare tillfälle och sen slarvat bort de små kvadraterna som skulle vara spjäll - så jag tog helt enkelt av ett tyg i liknande kvalitet…!)

dragonstar
2012-07-25 22:27
#2

Ja jag satt ochså och tänke att jag ksulle göra en penningpung eller något liknande.

funderade på något att ha nålar i men det måste ju vara hårt ska nog vara av trä i stället.

Funderade på om man kan ta och göra någon slags sele till en vanlig dryckesflaska så att man kan ha den i bältet.

Funderade även på om man kunde ha typ en väska eller bärväpåse.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MegN
2012-07-25 22:35
#3

Nålbrev är praktiskt om man har med sig sömnad ute på event. Kan vara väldigt avancerade med fack osv eller bara ett väldigt enkelt dubbelt tyg där man kan sätta nålarna i det inre och sen linda om ett band.

orphidea
2012-07-26 01:35
#4

Som tidigare nämnt: nålbtrev och små påsar att förvara småsaker i är perfekt. Har man någon halvmeter - gör en hätta. Eller ett par kvinnohosor(skönt om fötterna, även om man bara går omkring hemma). Även flera olika modeller av mössor fungerar.

För modernt bruk fungerar ju t.ex att göra pulsvärmare :)

dragonstar
2012-07-26 02:47
#5

Ja så stora bitar att jag ka nså hosor av räknar inte jag som spillbitar. Tänkte mer de något mindre, btar som är typ som en hand och likande olika dumma mönster.

Vill inte slänga de små bitarna men ka ninte rikgtgt komma på vad de små kan bli. Som sagt så är dom ju väldigt små!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Qalaspuff
2012-07-26 08:09
#6

man kan sy skarvsöm och sätta ihop mindre tygbitar till större och göra massa roliga saker av det. Tyget bör inte repa sig, då funkar det inte. Funkar jättebra till t.ex väskor och kuddar.

Annons:
Leramani
2012-07-26 09:43
#7

Du kan sy en liten nålväska,  t ex en bit läder med en bit tjockt ylletyg som du syr in i två bitar av något annat tyg. Ett påsytt band att knyta ihop med,  så sätter man in nålarna på ullsidan, i yllet, rullar ihop med lädersidan utåt och knyter. På det sättet slipper man att nålarna rymmer.

Jag gjorde en syväska till en kompis av lite överblivna yllebitar, två tunna träskivor stora som en  knäckemacka, lite skinnspill och ett brickband. Träskivorna fick bli som pärmarna i en bok,  bokryggen gjorde jag av skinnspill, limmat på träskivornas långsidor. På ena insidan satte jag ylle som jag limmade fast med tre små uppstående veck att sätta nålar i, med lite ylle som hängde ner som man viker upp över nålarna. På den andra insidan limmade jag fast en yllebit formad som en öppen hängande ficka med ett snöre att dra ihop den med,  tänkt för småsaker och tråd. I bokryggen satte jag ett rör av skinn med en botten,  med plats för en vikingasax.
Jag satte fast ett brickband runt hela alltihop som hon kan knyta ihop "boken" med.

Jag har tyvärr ingen bild på den, hoppas att beskrivningen funkar någorlunda.

Små påsar syr jag massor,  av överblivna tygbitar, mest i linne och ull, som jag broderar i kanten med olika färger, så vet jag utan att öppna påsen vad jag har i den och slipper leta igenom alla när jag behöver nånting. Flätade ulltrådar funkar att knyta ihop påsarna med. Påsar behöver man många av när man lever viking.

De Lapsus Resurgam

LillaFrökenUtter
2012-07-26 10:06
#8

Har jag spillbitar i ylle över så blir det gärna små smycken av dem. Eller skarvsöm, något som jag iallafall hittills tycker är jätteroligt. (Och som gör de flesta andra mycket förvirrade iallafall hittills).

Linnespill använder jag i de flesta fall till små påsar, eller till arbeten i lappteknik.

MegN
2012-07-26 10:28
#9

Jag har tänkt att jag ska sy massor av småpåsar i varierande storlek (av spilltyg eller inte) för att det är så praktiskt istället för att ha lösa saker drällande omkring. Min kompis Louise (brickbandsmästarinnan) brukar ha alla påbörjade brickband i olika påsar, och så låter hon en bit av bandet sticka ut så att man lätt hittar rätt påse när man vill väva lite.
Själv stickar jag eller nålbinder mer än vad jag väver, så jag tänkte göra lite större påsar som kan rymma en stickning/nålbindning plus tillhörande garnnystan.

Min folkdräkt har en väska som är sydd på ett lite roligt sätt. Ett mörkt ylletyg där man har tagit ur hål i olika form och storlek och satt en "lapp" på baksidan med annat ylletyg, som man broderar fast. Det finns säkert något ord som beskriver den här tekniken, men det har jag inte en aning om. Det påminner alltså om  "applikationer", fast det är gjort underifrån istf ovanifrån på tyget. Min folkdräktsväska har en blomma i den här tekniken, där bladen och blombladen alltså utgörs av olika tygbitar på baksidan av bastyget. Däremellan är det lite broderat, helhetintrycket blir rätt läckert! Bastyget är alltså rätt kraftigt, nästan filtaktigt, men "bakom-lapparna" behöver inte vara lika kraftiga.

Samma idé borde man kunna använda till alla möjliga mönster och figurer…

LinaN
2012-07-26 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 såhär ser en av Louises påsar ut ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-07-26 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

och här är ett nålbrev.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-07-26 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

nålbrevet utifrån, stängt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
2012-07-26 21:53
#13

Tack för inspirerande bilder JAg gjorde ett eget förösk på ett litet nålbrev men inte als lika bra.

**Ska fota så jag kan lägga upp bild.
**

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
LillaFrökenUtter
2012-07-27 09:24
LillaFrökenUtter
2012-07-27 09:24
dragonstar
2012-07-27 14:53
#16

#14 den var jättesnygg =) Tack för ideerna =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

RosaGosa
2012-07-29 11:40
#17

hur fungerar skarvsöm?

LillaFrökenUtter
2012-07-29 18:55
#18

#16 Tack så mycket :)

#17 Du klipper till fyrkanter, klipper sönder dem längs diagonalerna, och syr samman igen med en tygremsa i avvikande färg mellan. Du behöver ett tyg som inte fransar sig, men annars är det inte speciellet svårt :)

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: