Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2617 ggr
Fröja
7/19/12, 2:19 PM

Hängseklänning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej

jag undrar om någon har gjort denna varianten på hängsleklänning och har några ca mått.

såg hängsleklänningen först i En handbok om vikingatidens kvinnodräkt 700-1200e.kr av D.Rushwarth. han hänvisar till en rekonstruktion från nationalmuseet i köpenamn. men bilden här har jag lånat från Ahnna här ifrån.

jag har inget skräptyg som jag kan testa på.

Annons:
Fröja
7/20/12, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

har även funderat på den här varianten, men är lite osäker på vilken jag ska välja då jag vill att min första hängselklänning ska sitta snyggt

LinaN
7/20/12, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den oranga är den som kommer sitta snyggast. Modellen är vanligare åt baltländerna till. Men den förekommer på marknader häruppe också.

Och notera detta är inte en så kallad "flappa flappa" utan detta är en legitim modell som går bra att använda utan att bli kölhalad och utsatt för gruppvåld ^^

Mät dig själv kring bysten, lägg till 3-4 cm (det är inkl sömnsmån). sicksacka alla kanter, sy in fållarna runtom. Sy fast axelbanden och sätt ev hällor i framkant. Sätt även så det finns ett litet knytband mitt fram så blir det lättare att stänga eländet.

Sy sedan den raka biten framtill, mät från ca bröstvårta till bröstvårta (eller så bred du nu vill ha frampanelen.), lägg till 1 cm sömnsmån runtom.

här är en annan baltisk modell utan front-stycket. knäpps strax under bysten med en hake/spänne.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
7/20/12, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

här är hur jag menar med hake/spänne eller knytband på modellen i #1 så att den stora biten tyg håller sig sluten uppetill, den kommer ju glipa i sidorna men det hör till den modellen.

dock så är modellen något för mager för mängden tyg på bilden, det ska sitta någorlunda tajt, man ska kunna andas men det ska inte säcka och pösa…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fröja
7/20/12, 2:29 PM
#4

okej tack för hjälpen då ska jag genast börja sy :D

Upp till toppen
Annons: