Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3091 ggr
Linika
7/17/12, 11:56 PM

Okej helvetesfönster?

Så, då har jag ju klart för mig hur jag ska gå tillväga med min kjortel, men jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp med min surcot med! :D

Jag har ritat mönster och provsytt och blev mycket nöjd med hur det blev http://i1251.photobucket.com/albums/hh549/Li_Nika/surcotprov.jpg

Trots att jag är nöjd har ändå några frågor.

1. Är hålen lagom djupa?

2. Är den för vid?

3. Hur lång ska den vara? Jag följer instruktionerna i The Medieval Tailor's Assistant och på bilderna där är de så långa att de släpar i marken. Min fundering är väl hur mycket det ska släpa i marken?

Skulle vara väldgit tacksam för svar :3

Annons:
LinaN
7/18/12, 9:32 AM
#1

Släpar de i marken så slits de snabbare, speciellt om du ska iväg på event där du går mycket, så då får du sy en kant på insidan i nederkant som skyddar mot en del av slitet.

Måste säga det är ett fantastiskt toille-tyg du hittat! Glad och fin toille! :D

jag hade nog gjort den något smalare i bakänden, så att bakifrån syns underklänningen och din form mera men framtill såg den bra ut :)

Den surcoten jag gjorde engång i tiden hade jag urringningen ner till min höftknöl, mycket vågat! :D men blev bra. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linika
7/18/12, 10:08 AM
#2

Hmm, kanske ska satsa på precis golvlång? Slitkan har jag tänkt att jag ska ha, men jag vill ju hälst att det ska hålla ett tag ändå :/
(En liten parantes om slitskoning nertill, ska den bara vara på insidan, eller kan man vika den över fållen för att den ska skydda mer?)

Ja det var ett väldigt tjusigt tyg :D Massa sådant kul på tyglagret för 25:-/m :P

Höftknölen? Menar du då leden där låren fäster i höftbenen?Min går ungefär till höftkammen.

En liten summering då… Något djupare ärmhål och smalare bakparti.
Längd ännu obestämnd, men det löser sig väl :D

dragonstar
7/18/12, 2:57 PM
#3

Tycker det ser bra ut. HAr inte sytt någon egen men mamma sydde en för några år sedan. Den såg lite annorlunda ut. Hon hadde riktigt breda hål så att ma nsåg stora delar av underklänningen.

alltså vart det så man såg midjan framifrån och bakifrån med nästntill.

Om jag nu mins rätt Obestämd

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

PogoPedagog
7/18/12, 5:21 PM
#4

Tänk bara på hur pass tungt och stretchigt det riktiga tyget är. När jag gjorde min blev kjoldelen så pass tung att den ganska töjbara överdelen drigs ut väldigt på längden.

SHV-Pysen
7/18/12, 5:41 PM
#5

Jag har släp på min, och om du ska gå på ställen där det är mycket folk så kan jag varna om att risken att de kliver på släpet är väldigt stor = mycket irriterande Jag tycker att din klänning ser rätt bra ut, den håller måttet så att säga. Det är väl en smaksak om man vill ha större hål osv. Känn dig för! Såhär ser min ut, om det kan bidra på nå vis http://mymasterpiece.blogg.se/2012/may/hann-i-tid.html

Upp till toppen
Annons: