Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6902 ggr
dragonstar
7/12/12, 7:48 PM

Vida kvinnobyxor

Jag ska sy byxor till mig själv och funderade på at ugtgå fårn vikingabyxor eller brokor. Problemet är att de har den där tygbiten i mitten och jag vet inte om jag vill ha den där.  Någon odsm sytt vida kjolbyxor/ vikingabyxor av de snedställda mönstret?

Ska ävne sy ett par Hosor åt mig själv och undrar hur ni andra har sytt dem och vad ni har får någe under dem? Har ni sytt  korta brokar eller?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
LinaN
7/13/12, 1:14 AM
#1

Den fyrkantiga biten i rumpan och sedan skrevremsan är en otrolig bekvämlighet kan jag säga. Du kan sitta och stå precis HUR du vill utan att det stramar nånstans what so ever ^^ Modellen är av rusisk stil, dvs de svenskar som reste till baltländerna/ryssland och där blev ryttare. Vilket gör att du kan sitta på en häst utan att det blir obekvämt i byxorna ^^

Vad för snedställt mönster du pratar om har jag inte en aning om……

Sen när det kommer till hosor och brokor, brokor brukar jag göra knälånga sen själva hosorna kan göras med eller utan fot, dock så se till att lägga hosorna så de blir klippta på biasen, dvs diagonalen så stretchar de lättare.

Att sitta som man vill i hosor eller brokor är svårare. Det finns fall av så tätt sydda hosor att man inte kan böja benen bekvämt än mindre sätta sig. Var det inte shakespeare som skrev något sådant i nån av sina pjäser?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
7/13/12, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

tack för svaret, jag har Sofias Atejes förlags mönster. Och i de mönster som heter benkläder för män diskuteras de olika modellerna.

Hosor ska jag göra i ett rätt smidigt ulltyg så hoppas att diagonalklippningen räcker för att det ska bli bekvämt och snyggt då jag vill ha dom tajtare. Vet dock inte om jag ska göra hosor som spänns i bältet/ anna lösnign runt midjan eller om jag ska göra knähöga.

Tänkte försöka göra extra tjocka sulor så att man kan gå med den som utan skor.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LinaN
7/13/12, 3:44 PM
#3

du kan göra pösbyxorna utan skrevbiten på sofias, så det är igna problem.

Om du gör knähöga hosor så får du fläta eller väva ett band som är ganska så elastiskt som strumpeband. Jag skulle rekommendera att du flätar då de är mest "elastiska" :) Sen ska de räcka två varv runt knät samt har bekväm längd för att knyta en rosett på sedan, så kring metern iaf.

Enklast om du ska göra så du kan gå på dem är att du när plagget är färdigsytt syr på ett skinn som går upp 1-1½cm från sulan runtom så du inte går på sömmarna, för det är oftast i sömmarna man sliter sönder hosorna först. Och sen använder du kaststygn för att fästa sulan mot hosorna :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
7/13/12, 3:51 PM
#4

Men vad underbart här fivck jag ju en hel beskrivning =) Det med skin funderade jag just på om jag skulle göra, låter ju super. Måste bar se om jag har en bra bit hemma att ta av elelr om jag behöver beställa.

Dedär flätningen har jag alldrig stött på men måste vara lite som kompisband?

Har tänkt mig föröka att göra brickband men har inte orkat sätta mig ner och förökja ennu.  det kommer nog längre fram =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LinaN
7/13/12, 4:38 PM
#5

#4 det är som att fläta fast att du istället för att använda 3 så använder du 10+ trådar istället, det är enkelt när man väl löser knepet. och det tar en 5-7cm innan bandet börjar se något vettigt ut också iom att det ska platta ut sig och så också.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
7/13/12, 4:46 PM
#6

Okej det måste jag ju tästa. Har bara flätat med upp till 8 trådar som liten oc hdå bara med de sneda ränderna som är standard.

Men helt klart att jag tästar med lite tjovckare garn =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
LinaN
7/13/12, 4:48 PM
#7

#6 men då vet du ju principen bakom tekniken så då är det bara att köra. Och beroende på hur du flätar in garnernas olika färg frå du olika mönster, ett V får du genom att fläta utifrån och in tex :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
7/14/12, 3:12 PM
#8

Hmm måste tästa andra mönste =) V vore snygt men vet inte om jag förstår hur du menar. ska googla =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
7/14/12, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En bild på byxorna hitills

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
7/14/12, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Bakifrån

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
7/14/12, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det är ungefär 2 meter tyg i byxorna

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LinaN
7/15/12, 10:23 AM
#12

Snyggt! Skulle säkert fungera som ridbyx-kjol också ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
7/15/12, 1:30 PM
#13

Tack ja =) de är väldigt inspererdade av dambyxorna på 1800 talet då kvinnorna började syckla. Länst ner är en fål lså man kan trä in ett badn och dra åt så att de blir pösbyxor.
Nu är det bara att lära sig sy knapphål så kan ajg få dit knapparna och börja använda dem =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Anthka
7/15/12, 8:10 PM
#14

När det kommer till hosor så är det inte tightheten som gör att man inte kan sätta sig (ylle på skrå är väldigt töjbart) utan det handlar om en 1400-tals modell av hosa som mer liknar en byxar och som man knyter fast i doublen (jackan) på många ställen. DET gör att man kan få svårigheter att sätta sig utan att det spricker. 

Det Shakespear talar om är iof en 1500-tals modell av hosa ihop med en kort pösbyxa.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

dragonstar
7/16/12, 3:02 PM
#15

Tack för informationen =) Då behöver jag inte oroa mig.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Tomteslakt
7/16/12, 8:34 PM
#16

Hade kvinnor byxor före 1800talet?

Bara en nyfiken fundering.

Hade nämligen för mig de bar hosor (något kortare än männens) under medeltiden, eller klänningar av olika sort.

LinaN
7/16/12, 9:34 PM
#17

#16 kvinnor överlag har ju använt klänning…. ^^

men underbyxor av olika slag har ju funnits, mamelucker och dylika men i vilken utsträckning vet jag inte.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
7/16/12, 9:54 PM
#18

Kortare hosor = strumpor, med strumpeband. Klassiskt.

Tror inte "underbyxor" kom förrän i modern tid (dvs 1800-tal)…? Har vi inte haft den här diskussionen förut (lätt känsla av deja-vu…).

LinaN
7/16/12, 10:50 PM
#19

#18 har vi säkert ^^

Men jag tänker envisas med mina brokor så fettolåren inte skaver mot varandra ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
7/17/12, 5:48 AM
#20

#18. Alltid bra att fräscha upp ämnen och diskussioner tycker jag. Nya medlemmar orkar nog inte skrolla tillbaka i ett par år i listan över ämnen. Så shoot. Så länge det för historiekunskaperna framåt Tungan ute.

Men som sagt, har för mig att kvinnobyxor, kom framåt 1800talet ja. Underkläder hade kvinnor också, i form av brokor och underklänningar.

Annons:
Anthka
7/17/12, 7:19 AM
#21

Mamelucker, "benholkar" och andra underkläder dyker upp på 1800-talet, kvinnliga byxor kommer inte fören tidigt 1900-tal (alternativt sent 1800)

Innan dess har kvinnan, mängder med underkjolar och knähöga hosor/strumpor med strumpeband.

Om man sedan av bekvämlighetsskäl vid återskapande har moderna underkläder eller ett par brokor/tights/what ever under klänningen är väl egentligen ointressant. Det syns ju faktiskt inte.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MegN
7/17/12, 9:23 AM
#22

#19 Håller helt med. Linnebrokor är en höjdare…

MegN
7/17/12, 9:41 AM
#23

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2174568/Found-castle-vault-scraps-lace-lingerie-rage-500-years-ago.html

Historiskt fynd av underkläder som ser moderna ut…!

(Och det är INTE i närheten av första april…)

Anthka
7/17/12, 11:30 AM
#24

#23, generellt sätt så gillar jag inte den typen av artiklar i vanliga tidningar. det blir sensationsaktigt och populärvetenskapligt och saknar ofta ordentliga fakta och bevis på vad som faktiskt har hittats.

1; det finns ingenting som säger att underbyxorna verkligen var kvinnliga, ingen uppgift om vilka övriga typer av kläder den hittats med. Det skulle lika gärna kunna vara manliga underbyxor.

2; det där är inte en bh, det är ett fragment av vad som mer liknar en särk av något slag (alternativt ett linne men eftersom det finns belägg på axelbandssärkar så tror jag mer på det).
Det är tydligt att plagget egentligen ska vara längre, med tanke på remsan med snörningshål som hänger ner på sidan och den rivna kanten under bysten. Eftersom det finns belägg på 1400-tals plagg med snörning i sidan och det här plagget/fragmentet har just snörningshål längs ena sidan så gissar jag på särk som blir figurnära.

Det mest intressanta med den så kallade bh,n är snarare sömmen över bysten, den typen av söm trodde jag var mycket senare i historien.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MegN
7/17/12, 11:57 AM
#25

#24. Det är just sömmen över/kring bysten som är det intressanta. Att man under ett annat figursytt plagg har försökt få till ett figursytt underplagg är väl inte så häpnadsväckande. Sen håller jag med om att det troligen INTE var en fristående BH av något slag, utan att man ser överdelen på en "ärmlös underklänning" vad man sen än kallar det.

dragonstar
7/18/12, 2:53 PM
#26

Intresant information, articklen i sej är som ni säger inte så informativ men den är oandra sidan inspireradnde.

Har föresten inte sytt någe mer sen sist då jag varit hemma och min symaskin för tillfället står hoss min mamma maed alla tyger.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Leramani
7/22/12, 4:44 AM
#27

Det finns fynd av kvinnograv med kvinna klädd i byxor från vikingatid nånstans i norge.

De Lapsus Resurgam

Annons:
dragonstar
7/22/12, 1:44 PM
#28

#27 Vad spännande =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Elma79
5/28/13, 4:21 PM
#29

Kommenterar på en gammal tråd här… Men ser det inte ut som om det skulle kunna ha varit ett livstycke? Om man tittar precis i nedre kanten, där snörningshålen sitter, så ser det ut som att det är sytt en kant där… Antingen att det varit ihopsytt med en kjoldel, eller att det varit ett livstycke som slutade där…

Upp till toppen
Annons: