Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3293 ggr
Linika
7/11/12, 9:04 AM

Passform

Hej!

Jag undrar lite hur tight en figursygg kjortel som ska bäras under en surcot med djävulsfönster ska vara över bysten. Någon som vågar sig på att försöka förklara? :D

Annons:
LinaN
7/11/12, 11:49 AM
#1

medeltiden är inte min tidsperiod men jag skulle väl säga att sy den så tajt som du är bekväm med, så du fortfarande kan andas. ^^

För om midjan som jag förstått det så ska den vara väldigt tajt och likaså över höfterna, så har svårt att se att det skulle vara påsigt och otajt över bysten ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SHV-Pysen
7/11/12, 5:47 PM
#2

Som #1 sa, sy den så tajt som du vill ha den. Du bör nog ha den så pass tajt så du måste snöra/spänna/knäppa ihop den i fram eller bak och inte ha en helt ihopsydd modell som du trär över huvudet, det blir nog för pösigt eftersom det inte kommer sitta åt alls under bysten och i midjan.

Linika
7/12/12, 3:30 PM
#3

Tack för svaren!

Som det är nu är den tight i midjan, men så pass lös så att det är ett par centimeter giv runt om så att det går att röra sig. (Att få på den utan snörning är omöjligt)

Över bysten har den varit så tight att den har tryck ihop brösten en del. Inte jättemycket och det har inte varit några problem med att andas (dock lite rörelsehindrat, spännt en del över ryggen, men vet inte om det har med bysten att göra), men min mor som hjälper mig med projektet klagar på att den är alldelens för tight och att det ser fult ut. Jag tycker inte att det ser fult ut.

Där i ligger mitt problem, och ingen av oss är något vidare kunnig i hur de medeltida plaggen bör sitta ^^

SHV-Pysen
7/12/12, 4:42 PM
#4

#4

Det är inte så avancerat i hur de medeltida plaggen ska sitta, det är ju inte som korsetter som ska spänna in och lyfta upp osv. Släng upp en bild vettja, om det är nått som du vill ha feedback på!

Kan ju alltid tråckla på mig min och lägga upp en bild på hur den sitter om det skulle hjälpa.

Linika
7/17/12, 5:52 PM
#5

http://i1251.photobucket.com/albums/hh549/Li_Nika/wilmastunga.jpg

http://i1251.photobucket.com/albums/hh549/Li_Nika/wilmastunga-2.jpg

http://i1251.photobucket.com/albums/hh549/Li_Nika/wilmastunga-3.jpg

http://i1251.photobucket.com/albums/hh549/Li_Nika/wilmastunga-4.jpg

Här är några bilder på hur klänningen sitter. Fram till har jag snörat ihop den med en sytråd.

Jag gjorde som mor min sa och la till en del över bysten men enligt mig blev resultatet inget vidare. Jag tycker inte alls att det ligger snyggt över bysten. Mamma tycker det ser helt okej ut. *rolls eyes*

Jag lutar nog mot att ta upp sömmen och göra om :/ Även om det skulle vara sjukt surt T^T

Vad tycker ni som är mer kunniga?

LinaN
7/17/12, 6:52 PM
#6

få bort det där fula rynkningarna som gör att du får en "ruter" mellan brösten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Linika
7/17/12, 8:22 PM
#7

Har du några tankar om hur jag ska göra det LinaN?

Jag tror att det har att göra med att det är för mkt framtill på bysten (vilket är anledningen till att jag vill ta in det) men jag är ingen hejjare på att sy, så är jag helt fel ute är det ju tråkigt :/

LinaN
7/17/12, 8:39 PM
#8

Det är nog förmycket tyg som du säger. Nåla och prova, säg åt din mamma att det är du som ska ha klänningen och även om du ska ha en till klänning över så vill du att den som sitter närmast kroppen ska sitta snyggt också.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linika
7/17/12, 8:46 PM
#9

Då kör jag på det :D

Mamma tycker inte att det ser snyggt ut när den sitter tightare över bysten av någon anlening så det är svårt att få henne att lyssna på mig när det kommer till det :/ Jag får helt enkelt göra det utan hennes inrådan :)

LinaN
7/17/12, 9:59 PM
#10

#9 det är mamma-syndromet "min flicka ska inte se sexig ut för hon är just det; Min lilla flicka." ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linika
7/17/12, 11:56 PM
#11

Så kanske det är! xD

SHV-Pysen
7/18/12, 5:48 PM
#12

Antar att du inte har någon provdocka att testa dig fram på? Jag hade nog nålat ihop sidorna mer. Det är bara att nåla på och ställa dig framför en helkroppsspegel! Brukar alltid funka bäst i slutändan tycker jag

orphidea
7/23/12, 3:57 PM
#13

Jag skulle göra halslinningen lite djupare och framförallt bredare för att bättre passa in i den tidsperiod hela kalaset slutar i( senare delen av 1300). 
För att få tips kan du ju kolla in cottesimple.com, där finns även en jättebra guide i steg för steg med bilder. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: